سلمانی: انتخاب‌های جشنواره نیاوران قبیله‌ای نیست/ شعر باعث گسترش صلح می‌شود

1395/5/6 ۰۹:۳۳

سلمانی: انتخاب‌های جشنواره نیاوران قبیله‌ای نیست/ شعر باعث گسترش صلح می‌شود

محمد سلمانی، دبیر جشنواره شعر نیاوران اظهار کرد: امیدوارم خانواده بزرگ شعر فارسی به واسطه این جشنواره دور هم جمع شوند چراکه جشنواره شعر نیاوران هیچ دیواری ندارد و انتخاب‌ها قبیله‌ای نیست.


 
 
محمد سلمانی، دبیر جشنواره شعر نیاوران اظهار کرد: امیدوارم خانواده بزرگ شعر فارسی به واسطه این جشنواره دور هم جمع شوند چراکه جشنواره شعر نیاوران هیچ دیواری ندارد و انتخاب‌ها قبیله‌ای نیست.

 
محمد سلمانی  گفت: جشنواره شعر نیاوران سال گذشته (1394) با هدف اعتلای فرهنگ و ادب کشور، تشویق شاعران جوان و کشف استعدادهای شعری راه‌اندازی و خوشبختانه با استقبال خوب جامعه ادبی روبه‌رو شد و شاعران با دیدگاه‌های مختلف سروده‌های خود را ارسال کردند.
 
وی ادامه داد:‌ امیدوارم خانواده بزرگ شعر فارسی به واسطه این جشنواره دور هم جمع شوند چراکه جشنواره شعر نیاوران هیچ دیواری ندارد و انتخاب‌ها قبیله‌ای نیست، به همین دلیل از تمامی شاعران با هر دیدگاه و سلیقه‌ای می‌خواهم که در این جشنواره حضور پیدا کنند چراکه این جشنواره متعلق به یک گروه با تفکری خاص نیست.

دبیر جشنواره شعر نیاوران با اشاره به محورهای این جشنواره اظهار کرد: شاعران علاقه‌مند می‌توانند برای حضور در جشنواره شعر نیاوران، در دو بخش آزاد و ویژه شرکت کنند که بخش ویژه شامل دو موضوع صلح (جهانی عاری از خشونت) و محیط‌ زیست (مهربانی با طبیعت) است.

وی افزود:‌ شاید عده‌ای معتقدند که در حال حاضر جشنواره‌ها مختلفی در سطح کشور برگزار می‌شود و به نوعی این جشنواره‌ها تکراری و خسته‌کننده شده اما به نظرم این دلیل منطقی برای برگزار نکردن یک جشنواره جدید و هدفمند نیست چراکه اگر جشنواره‌ای هدفمند و شکیل برگزار شود، می‌تواند به ارتقای سطح ادبی کشور کمک کند.

این شاعر پیشکسوت در توضیح دلایل پرداختن به موضوع صلح و محیط‌ زیست گفت: وقتی جشنواره‌ای را مزین به نام‌هایی مانند صلح و محیط‌ زیست می‌کنیم، یعنی می‌خواهیم به این موضوعات به شکل کاملاً هنرمندانه‌ای پرداخته شود. به نظرم صلح ثمره ترویج فرهنگ است و به وسیله شعر می‌توان صلح را در سراسر جهان گسترش داد.

وی ادامه داد: از طرفی موضوع محیط‌ زیست نیز این روزها بسیار محور مهمی است و در تمام دنیا به یک چالش تبدیل شده که امیدوارم با پرداختن به این دو موضوع بتوانیم، گامی تاثیرگذار در راستای حفظ بیشتر محیط‌زیست و برقراری صلح برداریم.

سلمانی با اشاره به دستاوردهای این جشنواره اظهار کرد: حداقل دستاورد این جشنواره، آسیب‌شناسی شعر امروز است، چراکه همان‌طور که در بیانیه نخستین جشنواره آمده بود، ما در داوری آثار، وضعیت شعر امروز را بررسی خواهیم کرد و آن را از طریق روزنامه‌ها و خبرگزاری‌ها منتشر می‌کنیم.

وی افزود: ما در سال گذشته به دلیل برگزاری نخستین دوره، اطلاع‌رسانی کاملی نداشتیم اما بر خلاف پیش‌بینی‌ها استقبال خیلی خوبی شد و توانستیم یکی از بی‌حاشیه‌ترین جشنواره‌های سال را برگزار کنیم.

دبیر جشنواره شعر نیاوران در توضیح چگونگی انتخاب آثار شاعران گفت: آثار توسط تیمی ارزیابی می‌شود که در انتخاب آنها دقت بسیار زیادی شده است و از هر طیف و سن و سالی داور داریم تا شاعران تصور نکنند که در انتخاب‌ها دیدگاه خاصی مدنظر است.

وی ادامه داد: ما در پایان دوره نخست از افراد صاحب‌نظر درخواست کردیم تا ایرادات را به ما اطلاع دهند و در یک سالی که گذشت، تمامی ایرادات مطرح شده را برطرف کردیم تا جشنواره در بهترین کیفیت ممکن برگزار شود.

منبع: ایبنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

برچسب ها

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: