برگزاری هم‌اندیشی چشم‌انداز آینده معماری ایران

1395/4/29 ۰۹:۵۲

برگزاری هم‌اندیشی چشم‌انداز آینده معماری ایران

همایش هم‌اندیشی چشم‌انداز آینده معماری ایران با حضور جمع زیادی از استادان و متخصصان عرصه معماری كشور، دوشنبه 28 تیر در حوزه هنری برگزار شد.

 

 

همایش هم‌اندیشی چشم‌انداز آینده معماری ایران با حضور جمع زیادی از استادان و متخصصان عرصه معماری كشور، دوشنبه 28 تیر در حوزه هنری برگزار شد.
 

 در ابتدای این مراسم رئیس حوزه هنری ضمن خیر مقدم به حاضرین در مراسم گفت: كسانی كه از منظر فرهنگ به معماری نگاه می كنند، نمی توانند به آنچه كه امروز در حوزه معماری كشور اتفاق می افتد بی اعتنا باشند و نگران نباشند.

وی ادامه داد: از اواخر دوره قاجار كه تمامی عناصر فرهنگ و سنت‌های ما مورد تهاجم بیگانگان قرار گرفت، معماری هم از این تهاجم بی نصیب نماند؛ هرچند در میان عناصری مانند پوشش، زبان و غیره این تاثیرپذیری خیلی مشهود و فراگیر نبود و در زندگی عموم مردم تأثیری نداشت. اما اتفاقاتی كه در این حوزه در این سی سال اخیر افتاده است به‌لحاظ بی هویتی و بی منطقی، به تنهایی با تمام آنچه كه بر سر معماری این مرز و بوم در صد سال قبل از آن افتاده بود برابری می كند.

مومنی شریف با بیان اینكه معماری هر ملتی بخشی از مولفه‌های هویتی آن كشور است، اذعان كرد: در روزگار بحران هویت، نسبت به حفاظت و پاسداشت عناصر هویت ملی خود، دچار غفلت و بی‌اعتنایی شده‌ایم؛ چنین غفلتی غیر قابل گذشت است.

مومنی شریف وظیفه چنین نشست‌هایی را هشدار درباره غفلت در عرصه معماری عنوان و تاكید كرد: ایجاد دغدغه درباره معماری بی هویت و نامتناسب با فرهنگ و باورهای بنیادین این ملت از وظایف مهم چنین نشست‌هایی است.

در ادامه این همایش، محمدخانی رئیس بنیاد معماری انقلاب اسلامی درباره چگونگی تنظیم «چشم انداز پیشنهادی معماری ایران»، اظهار كرد: به دستور كارگروه هنر و معماری شورای فرهنگی دفتر مقام معظم رهبری موظف شدیم بر اساس یك مطالعه جامع كه مفاهیم، اصول و سیاست‌های معماری امروز و آینده ایران كه در آن بر پایه گردآوری نظرات اساتید، معماران و شهرسازان لحاظ شده باشد، چشم‌انداز پیشنهادی معماری ایران را ارائه كنیم. در این پژوهش، از روش تحقیق كیفی استفاده كردیم و نظریه بر اساس داده‌های واقعی شكل گرفت.

وی ادامه داد: ارسال 35 هزار كاربرگ نظرخواهی به اساتید و متخصصان عرصه معماری در 5 سرفصل گوناگون و برگزاری بیش از 30 نشست تخصصی با 250 نفر از استادان معماری و مصاحبه حضوری با دیگر استادانی كه در نشست ها حضور نداشتند و در نهایت گردآوری متنی 3 هزار صفحه ای از تحقیقات گسترده‌ای كه صورت گرفت، بخشی از فعالیت ها برای رسیدن به سند چشم انداز پیشنهادی آینده معماری ایران بود.

محمدخانی با بیان اینكه متن اولیه «چشم انداز پیشنهادی معماری ایران» در سایت بنیاد معماری انقلاب اسلامی به مدت یك ماه قرار می‌گیرد، گفت:استادان معماری می‌توانند با قرائت این متن، نظرات و نكات مدنظر خود برای بهبود آن را طی یك ماه انتقال دهند و متن اصلاح شده و نهایی به بیت رهبر معظم انقلاب اسلامی داده ‌می شود و از ایشان تقاضا خواهیم كرد كه نشستی با حضور معماران انقلاب اسلامی داشته باشند. همچنین كتاب پشتیبان سند هم آماده شده است كه به‌زودی رونمایی و در تیراژ انبوه به بازار كتاب عرضه می‌شود.

در پایان این مراسم از كتاب منویات مقام معظم رهبری در مقوله معماری با حضور استادان برجسته این حوزه، رونمایی شد.

منبع: اطلاعات

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: