ناموجود بودن معماری اسلامی در روزگار کنونی

1395/4/28 ۱۲:۰۹

ناموجود بودن معماری اسلامی در روزگار کنونی

کاوه بذرافکن با بیان اینکه ما نتوانستیم از پتانسیل معماری اسلامی ـ ایرانی بهره لازم را ببریم،‌ گفت: متاسفانه آنچه که امروز در معماری شاهد هستیم نشانی از معماری اسلامی در خود ندارد.




کاوه بذرافکن با بیان اینکه ما نتوانستیم از پتانسیل معماری اسلامی ـ ایرانی بهره لازم را ببریم،‌ گفت: متاسفانه آنچه که امروز در معماری شاهد هستیم نشانی از معماری اسلامی در خود ندارد.

کاوه بذرافکن، معمار و استادیار دانشگاه آزاد تهران مرکز در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) درباره جایگاه معماری اسلامی در زمان حال چنین توضیح داد: در ابتدای بحث باید روی این نکته تاکید کنم که در زمان حال آثار زیادی با عنوان معماری اسلامی در کشورمان نمی‌بینیم که بخواهیم درباره جایگاه آنها سخن بگوییم، اما جدا از این موضوع، باید به این مهم نیز توجه داشت که هنوز تعریفی درباره معماری اسلامی وجود ندارد تا بخواهیم درباره کیفیت آن نیز بحث کنیم.

وی افزود: ممکن است برخی نمایه و عاریه تزئینی و بصری در برخی معماری‌ها وجود داشته باشد که این تصور را در مخاطب عام به وجود آورد که معماری اسلامی ـ ایرانی در این قبیل کارها وجود دارد، اما واقعیت امر این است که آنچه دیده می‌شود به لحاظ کارشناسی و تاریخی هیچ یک از شرایط معماری اسلامی ـ ایرانی را دارا نیست.

این استاد دانشگاه درباره دلایل به وجود آمدن چنین شرایطی در معماری این گونه توضیح داد: یکی از دلایل رخ دادن چنین امری رواج جنبش مدرنیستی در معماری است؛ جنبشی که جدا از خوب یا بد بودنش، موفق شد رابطه ما را با گذشته قطع کند. این اتفاق نیز بدون برنامه‌ریزی انجام نشد، بلکه حاصل تلاش یک دستگاه فکری بود که پژوهش را به معنای واقعی کلمه برخلاف ما پیش گرفت و نتیجه آن شد که امروز شاهدش هستیم.

وی در تکمیل توضیح فوق بیان کرد: این سخنان را گفتم تا بر این نکته تاکید کنم که برای رسیدن به معماری اسلامی ـ ایرانی نباید متوقع باشیم که با کپی کردن یا الگوبرداری از جایی خاص می‌توانیم به خواست‌مان برسیم، حتی اگر آن الگو جزء مفاخر گذشته ما باشد. بنابراین بهترین روش آن است که با پژوهش و تحقیق، آموزه‌های اسلامی را با خواست و معماری امروز مطابقت دهیم تا هم به سبک مورد نظرمان برسیم، هم از زمانه عقب نباشیم.

 

تعریف واحدی از معماری اسلامی وجود ندارد
بذرافکن با بیان این‌که معماری اسلامی تنها در معماری مساجد نمود پیدا نمی‌کند، چنین توضیح داد: من این گونه فکر نمی‌کنم، زیرا هنوز هم بین اساتید و صاحب‌نظران در عرصه معماری چنین اختلاف نظری وجود دارد که معماری اسلامی را در شکل تاریخی یا فرهنگی معنا می‌کنند. با این توضیح اگر ما امروز بتوانیم موضع فرهنگی خود را بازشناسی کنیم، لازم است که خواسته مورد نظرمان را هم خودمان تعریف کنیم. در کلامی با این توضیح دیگر لازم نیست تنها بناهای اسلامی یا مساجد به عنوان معماری اسلامی معرفی شوند.

وی در پایان سخنانش تصریح کرد: برخی مواقع ما موضوعات خوبی چون معماری اسلامی ـ ایرانی را دستخوش تبلیغات زودگذر می‌کنیم، برای همین هم با آنها برخوردی کلیشه‌ای و شعاری داریم؛ اتفاقی که هم اکنون درباره موضوع مورد نظر رخ داده و ما نتوانستیم از پتانسیل معماری اسلامی ـ ایرانی بهره لازم را ببریم.


منبع: ایکنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: