یادی از جلال‌الدین همایی

1395/4/28 ۱۱:۵۷

یادی از جلال‌الدین همایی

محمدرضا راشدمحصل و محمدمهدی ناصح "شخصیت والای جلال‌الدین همایی" را روایت و ستایش کردند.



 

محمدرضا راشدمحصل و محمدمهدی ناصح "شخصیت والای جلال‌الدین همایی" را روایت و ستایش کردند.

دکتر محمدرضا راشدمحصل ، به مناسبت سال‌روز درگذشت جلال‌الدین همایی شاعر، محقق و مولف تاریخ ادبیات ایران اظهار کرد: بدون تردید استاد جلال‌الدین همایی از دانشمندان معاصر بود که ریاضیات و نجوم قدیم را بسیار خوب می‌نوشت و فعالیت‌های دیگری را نیز در این زمینه انجام می‌داد. در کنار آن هم از تعلیمات حوزه بهره‌مند بود و در دانشگاه، متون مختلفی را تصحیح کرده است.

او با اشاره به مهم‌ترین آثار جلال‌الدین همایی بیان کرد: التفصیل ابوریحان بیرونی، مصباح الهدایه، نصیحه الملوک و بسیاری از متون دیگر توسط این محقق و مولف بزرگ تصحیح شده است.

این مدرس دانشگاه افزود: دیوان عثمان مختاری و تعلیقاتی که بر این کتاب نوشته شده از عمده‌ترین و مهم‌ترین آثار این استاد است که می‌تواند برای دانشجویان دوره‌های عالی، متوسطه، دانشمندان و پژوهشگران مفید باشد.

راشدمحصل در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه آیا انتقادی هم به آثار جلال‌الدین همایی شده است، خاطرنشان کرد: تا به حال انتقادی به آثار استاد همایی نشده است چراکه بعضی اطلاعاتی که ایشان در زمینه ریاضی قدیم، هیئت و جغرافیای قدیم داشتند، دیگر افراد این چنین آثاری را تالیف نکرده و نمی‌توانستند انتقادی هم داشته باشند.  

او در پاسخ به این سوال که دلیل علاقه بیشتر استاد همایی به مضامین اخلاقی و عرفانی چه بوده است، بیان کرد: این امکان وجود دارد که جلال‌الدین همایی بیشتر به مسائل عرفانی مانند اثر مولوی‌نامه که در دو جلد بحث شده است بپردازد ولی در عین حال بیشترین اطلاعات این عالم بزرگوار در زمینه ریاضی و نجوم قدیم بوده است.

دکتر محمدمهدی ناصح نیز در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به آثاری که استاد همایی داشت، اظهار کرد: تصحیح غزلیات مثنوی، زنده بیدار، حی بن یقظان و پاره‌ای از مقالات که شرح و احوال مولوی و عطار را شامل می‌شود، از جمله آثار جالب توجه این استاد است.  

این مدرس دانشگاه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه جلال‌الدین همایی دارای چه ابعاد شخصیتی برجسته‌ای بود، خاطرنشان کرد: عالم و دانشمندی بزرگ که اشعار عربی زیادی سروده و به هر مناسبتی شعر عربی می‌خواند و به عرفان اسلامی مسلط بود و مسائل آن را به خوبی تشخیص می‌داد و در بیشتر دوره‌ها به مباحث عرفانی هم پرداخته، مسلما از جایگاه برجسته‌ای برخوردار است.

ناصح تصریح کرد: مرحوم ادیب نیشابوری استاد ایشان بوده که نکته‌ها و مسائل بسیاری را به جلال‌الدین همایی آموخت که این آموزه‌ها هم از جمله گنجینه‌هایی بود که این استاد برجسته ادبیات از آن بهره می‌برد.

او اظهار کرد: جلال‌الدین همایی در انجمن‌های ادبی شرکت می‌کرد و اگر فردی بیتی را بداهه می‌سرود ایشان به وزن آن شعر، شعری را می‌سرود که نشان از تسلطش بر مفاهیم و اوزان و در کنار آن ذوق سرشار ایشان دارد.

منبع: ایسنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: