آشنایی با فعالیت های بخش ایران شناسی مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی

1395/4/20 ۱۴:۱۹

آشنایی با فعالیت های بخش ایران شناسی مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی

دبا: یکی از بخش های مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی، بخش ایران شناسی است. دکتر محمود جعفری دهقی عضو شورای عالی علمی مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی و مدیر بخش ایران شناسی این مرکز دربارۀ فعالیت هایی که در این بخش صورت می گیرد گفت: فعالیت های بخش ایران شناسی گسترده است. بخشی از این فعالیت ها مربوط به دانشنامه هاست که به دو دسته تقسیم می شود. اول کارهای مربوط به دانشنامۀ ایران باستان و دوم هر آنچه مربوط به ایرانشناسی و ایران می شود و در دیگر دانشنامه های در دست تدوین مرکز در دست تهیه است مانند دانشنامه ایران و یا دائرةالمعارف بزرگ اسلامی و سایر دانشنامه های مرکز.

 

دبا: یکی از بخش های مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی، بخش ایران شناسی است.

دکتر محمود جعفری دهقی عضو شورای عالی علمی مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی و مدیر بخش ایران شناسی این مرکز دربارۀ فعالیت هایی که در این بخش صورت می گیرد گفت:

فعالیت های بخش ایران شناسی گسترده است. بخشی از این فعالیت ها مربوط به دانشنامه هاست که به دو دسته تقسیم می شود. اول کارهای مربوط به دانشنامۀ ایران باستان و دوم هر آنچه مربوط به ایرانشناسی و ایران می شود و در دیگر دانشنامه های در دست تدوین مرکز در دست تهیه است مانند دانشنامه ایران و یا دائرةالمعارف بزرگ اسلامی و سایر دانشنامه های مرکز.

دکتر جعفری دهقی افزود: از دیگر فعالیت های این بخش می توان به انتشار کتاب اشاره کرد. ما در این بخش دو مجموعه کتاب منتشر می کنیم اول: مجموعۀ پژوهشهای ایران باستان که تا کنون سیزده جلد آن توسط مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی چاپ و منتشر شده است. دوم: مجموعۀ مطالعات ایران شناسی است که تا کنون 3 کتاب در این زمینه چاپ و منتشر شده است.

وی ادامه داد از دیگر برنامه های این بخش برگزاری همایش های زبانها و گویش های ایران است که تاکنون دو همایش انجام یافته و سومین همایش در شهریور ماه امسال برگزار خواهد شد. افزون بر این، نشست های علمی به طور منظم در مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی برگزار می شود.

لازم به ذکر است که ویرایش پنج جلد نخست تاریخ جامع ایران توسط دکتر رضایی باغ بیدی و آقای دکتر جعفری دهقی در بخش ایران شناسی صورت گرفت. 

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: