زیر و بم رشته باستان‌شناسی

1395/4/12 ۱۱:۳۸

زیر و بم رشته باستان‌شناسی

دانشگاه آزاد اسلامی از بدو تاسیس تا امروز رشته‌های فراوانی را برای علاقه‌مندان ارائه داده است. در هر یک از واحدهای این دانشگاه مجموعه‌ای متنوع از رشته‌های تحصیلی برای دانشجویان وجود دارد که در میان آن رشته‌های مرتبط با میراث فرهنگی جایگاه ویژه‌ای دارد.




 ریحانه جاویدی : دانشگاه آزاد اسلامی از بدو تاسیس تا امروز رشته‌های فراوانی را برای علاقه‌مندان ارائه داده است. در هر یک از واحدهای این دانشگاه مجموعه‌ای متنوع از رشته‌های تحصیلی برای دانشجویان وجود دارد که در میان آن رشته‌های مرتبط با میراث فرهنگی جایگاه ویژه‌ای دارد. رشته باستان‌شناسی نیز از جمله رشته‌های تحصیلی است که در واحدهای مختلف دانشگاه آزاد اسلامی به آن پرداخته شده است. از میان واحدهای مختلف دانشگاه آزاد اسلامی که رشته‌های مرتبط با میراث فرهنگی را در بین دروس خود دارند، سری به واحد پیشوا و ورامین زدیم و به گفت‌وگو با بیتا سودایی، مدیرگروه باستان‌شناسی این واحد پرداختیم تا از جزئیات رشته باستان‌شناسی در این واحد دانشگاهی آگاه شویم.

دانشجویان رشته باستان‌شناسی در دانشگاه آزاد اسلامی چه واحدهایی را می‌گذرانند؟
دروس این رشته که دانشجویان در دوره کارشناسی باید بگذرانند در مجموع 140 واحد درسی می‌شود که تمام آنها مطالب تخصصی مربوط به تاریخ باستان ازجمله پیش از تاریخ و حتی دوران اسلام را شامل می‌شود، همچنین دانشجویان، هشت واحد درسی با عنوان خط دارند که دربردارنده خط میخی، پهلوی و کتیبه‌خوانی است. اما باید به تکراری بودن برخی واحدهای درسی ارائه‌شده نیز توجه کرد. در حال حاضر با توجه به اینکه باستان‌شناسی به سمت میان‌رشته‌ای شدن پیش می‌رود، سیستم آموزشی در حال حذف واحدهای تکراری و جایگزین کردن واحدهای درسی جدید است که این نگاه در دانشگاه آزاد اسلامی نیز در حال شکل‌گیری است و باید بیشتر از قبل به این سمت حرکت کرد.

استقبال دانشجویان از این رشته چقدر است؟
تا قبل از سال 1390 که پذیرش دانشجو براساس کنکور انجام می‌شد، تعداد ورودی‌های واحد پیشوا و ورامین در رشته باستان‌شناسی قابل توجه بود به‌طوری که در آن زمان بین 80 تا 100 دانشجو در این رشته مشغول تحصیل بودند. اما از سال 1391 که ورود به دانشگاه آزاد اسلامی براساس انتخاب و علاقه دانشجویان انجام می‌شود، ریزش شدیدی در تعداد ورودی‌های رشته باستان‌شناسی این واحد رخ داده است به‌طوری که در سال تحصیلی جدید تنها 12 نفر در این رشته درس می‌خوانند.

ریزش دانشجویان ورودی باستان‌شناسی را چطور ارزیابی می‌کنید؟
شاید در نگاه اول کاهش دانشجویان ورودی اتفاق خوشایندی به نظر نرسد اما اگر دقیق‌تر بنگریم متوجه می‌شویم کاهش دانشجوی ورودی از دو نظر خوب است؛ در درجه اول با توجه به وضعیت شغلی فارغ‌التحصیلان این رشته، هر چه تعداد دانشجویان ورودی بیشتر باشد نیاز به بازار کار بیشتری وجود دارد در حالی که در عمل چنین اتفاقی رخ نمی‌دهد و بسیاری از فارغ‌التحصیلان رشته باستان‌شناسی که باید جذب موزه‌ها و سازمان میراث فرهنگی شوند در مشاغل غیرمرتبطی فعالیت می‌کنند یا به‌عنوان دبیر تاریخ در آموزش و پرورش مشغول هستند یا در بهترین حالت به صورت قراردادی کارمند سازمان میراث فرهنگی شده‌اند. از طرف دیگر زیاد بودن تعداد دانشجویان همیشه نشان‌دهنده کیفیت نیست. زمانی که دانشجویان ورودی به این رشته زیاد بودند، درصد قابل توجهی از آنها را افرادی تشکیل می‌دادند که بدون علاقه وارد این رشته شده بودند اما در حال حاضر می‌توان گفت تعداد دانشجویان فعلی هر چند اندک است اما همه علاقه‌مند به این رشته هستند.

واحد پیشوا و ورامین در چه مقاطعی دانشجوی باستان‌شناسی می‌پذیرد؟
نخستین دانشجویان باستان‌شناسی در سال 1383 به این واحد وارد شدند اما تا سال گذشته تنها در مقطع کارشناسی اقدام به جذب دانشجو شد و از امسال اولین دوره کارشناسی‌ارشد با 6 دانشجو کار خود را در این واحد شروع کرد که رویکرد ما بر این است واحدهای ارائه شده و همچنین نوع پایان‌نامه‌های انتخابی برای این مقطع به سمت میان‌رشته‌ای شدن پیش رود.

در حال حاضر اساسی‌ترین مشکلی که دانشجویان رشته باستان‌شناسی با آن مواجه هستند چیست؟
دانشجویان مقطع کارشناسی رشته باستان‌شناسی زمانی که به ترم هفت می‌رسند واحدی با عنوان کاوش دارند و باید حتما کاوش باستان‌شناسی را به صورت میدانی انجام دهند. به همین دلیل تفاهمنامه‌ای با پژوهشگاه میراث فرهنگی امضا شد که تا سال 1396 نیز اعتبار دارد اما این تفاهم در عمل اتفاق نمی‌افتد یا با تاخیر و تلاش فراوان موفق می‌شویم دانشجویان را به کاوش ببریم که در حال حاضر اساسی‌ترین چالشی که با آن روبه‌رو هستیم همین موضوع است. باید در نظر گرفت رشته باستان‌شناسی بدون انجام کاوش میدانی ماهیت خود را از دست می‌دهد و لازم است برای رفع این مشکل تدابیر جدی اندیشیده شود.

نسبت دانشجویان دختر و پسر در این رشته در واحد پیشوا و ورامین به چه شکل است؟
آمار دانشجویان ورودی به این واحد دانشگاهی نشان می‌دهد که بیشترین متقاضی‌های این رشته مرد هستند. از زمان شروع به کار رشته باستان‌شناسی در واحد پیشوا و ورامین سال‌هایی بود که هیچ دانشجوی زنی به این رشته وارد نمی‌شد شاید علت این امر نوع شغلی باشد که بعد از فارغ‌التحصیلی دانشجویان باید به آن مشغول شوند. با توجه به نگاه خانواده‌ها به حضور دختران در سفرها و فعالیت‌های میدانی، دانشجویان زن با محدودیت بیشتری برای فعالیت باستان‌شناسی و کاوش مواجه هستند.


منبع: فرهیختگان

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: