زبان منچو آخرین نفس ها را می کشد!

1395/4/9 ۱۳:۱۹

 زبان منچو آخرین نفس ها را می کشد!

زبان باستانی چینی «منچو» از جمله زبان های در معرض خطر نابودی است که تلاش های زیادی برای نجات آن انجام شده است.


 زبان باستانی چینی «منچو» از جمله زبان های در معرض خطر نابودی است که تلاش های زیادی برای نجات آن انجام شده است.
 

 زبان باستانی آخرین سلسله امپراتوری چین به نام «منچو» در آستانه فراموشی کامل و مرگ قرار دارد.
منچوها در قرن هفدهم میلادی به اراضی که اکنون مرز چین و کره است مهاجرت کرده و سلسه «چینگ» را در آنجا تشکیل دادند.
منچو به زبان دربار تبدیل شد و الفبای زاویه دار این زبان در میلیون ها سند توسط امپراتوری منچو استفاده شده است که امروزه تنها به اندازه انگشتان دست گویشور دارد.
اکنون بعد از چند قرن افول این سلسله، جو جین لو مرد 71 چینی یکی از 10 نفری است که این زبان را می داند؛ زبانی که تنها در دو روستا مردم به آن گویش می کنند.
وی می گوید: ما امروز بیشتر به زبان چینی (چینی ماندارین) صحبت می کنیم؛ زیرا در غیر اینصورت جوانان چینی متوجه منظور ما نمی شوند.
سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد (یونسکو) زبان منچو را از جمله زبان های در معرض خطر شدید نامیده است. این سازمان 6 هزار زبان را در سراسر جهان زبان رو به انقراض شمرده که به معنای از دست رفتن منابع قابل توجهی از علم و دانش بشری است.
با وجود این اقلیت منچو تلاش هایی را برای نجات دادن این زبان آغاز کرده و برای نمونه مدارسی را برای آموزش این زبان راه انداخته اند.
شی ژی جیانگ معلم مدرسه ای که خود زبان منچو را از سالمندان فرا گرفته و آن را آموزش می دهد، می گوید: اقلیت منچو مختصات متمایزی در لباس یا غذا ندارند. بلکه مهم ترین وجه تمایز آنان زبان است که بسیاری از آنها نیز زبان خود را مخفی می کنند.
بر اساس این گزارش، چین در قرن نوزدهم و قبل از ضعیف شدن از نظر ارضی بسیار گسترده بود اما فساد و فشار قدرت های اروپایی و دیگر قدرت ها به افول قدرت این کشور منجر شد.
بعد از انقلاب کمونیستی در چین بسیاری از منچوها زبان و اقلیت خود را مخفی می کردند و این روند در زمان مائو تسه تونگ شدت گرفت زیرا وی مخالف فرهنگ سنتی چین و ورود فرهنگ های خارجی بود.
اما کنترل های سیاسی اواخر دهه 1980 کاهش یافت و ینگ یوآن یک مورخ اقلیت قومی منچو می گوید: آگاهی میان منچوها بازظهور یافته و هر روز قوی و قوی تر می شود.
دانشگاه های بسیاری اکنون رشته های مرتبط با زبان منچو را آموزش می دهند و علاقه برای یادگیری این زبان به تشکیل باشگاه هایی برای آموزش آن در شهرهای بزرگ منجر شده است.
دولت پکن نیز پروژه بزرگی را برای ترجمه اسناد سلسله چینگ به زبان چینی امروز آغاز کرده است.
غیر از این در دانشگاه هایی در آمریکا و ژاپن نیز تحقیقات روی زبان منچو انجام می شود.
با وجود تمام این تلاش ها، هنوز زبان منچو چندان محبوب نیست و شی اذعان می کند جوانان امروزی علاقه چندانی برای یادگرفتن آن ندارد زیرا چندان کاربردی برای آنان ندارد.

منبع: ایرنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

برچسب ها

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: