معرفی آثار جدید حوزه فلسفه در جدیدترین شماره مجله «اطلاعات حکمت و معرفت»

1395/4/8 ۱۱:۱۳

معرفی آثار جدید حوزه فلسفه در جدیدترین شماره مجله «اطلاعات حکمت و معرفت»

یکصد و بیست و یکمین شماره از مجله تخصصی «اطلاعات حکمت و معرفت» با معرفی تازه‌های حوزه فلسفه و گفت‌و‌گو با عبدالحسین آذرنگ به بهانه انتشار کتاب «تاریخ ترجمه در ایران» به روی گیشه روزنامه‌فروشی‌ها آمد.


 
 
یکصد و بیست و یکمین شماره از مجله تخصصی «اطلاعات حکمت و معرفت» با معرفی تازه‌های حوزه فلسفه و گفت‌و‌گو با عبدالحسین آذرنگ به بهانه انتشار کتاب «تاریخ ترجمه در ایران» به روی گیشه روزنامه‌فروشی‌ها آمد.

 یکصد و بیست و یکمین شماره از مجله «اطلاعات حکمت و معرفت» با معرفی جدیدترین آثار منتشر شده حوزه فلسفه و حکمت منتشر شد. خوانندگان در این شماره از مجله می‌توانند گفت‌و‌گوی منیره پنج‌تنی با عبدالحسین آذرنگ را به مناسبت انتشار کتاب «تاریخ ترجمه در ایران» بخوانند. در این گفت‌و‌گو مباحث مربوط به گفتمان ترجمه در ایران، ضرورت تاریخ‌نگاری در باب ترجمه، منابع و نحوه پژوهش بررسی شده است.
 
«چشم‌اندازهای معنوی و فلسفی اسلام ایرانی»، «درآمدی بر اگزیستانسیالیسم»، «میر همدان» و نیز «رساله حکمی و عرفانی» از جمله کتاب‌های معرفی شده در این شماره از مجله تخصصی است. «مفهوم‌واره جامع فرق اسلامی» و «تحریر توحید» از جمله دیگر آثار منتشر شده در حوزه حکمت و فلسفه است که در بخش «کتاب» مجله «اطلاعات حکمت و معرفت» معرفی و پیش‌روی خواننده قرار گرفته است.
 
پرونده این شماره از مجله «اطلاعات حکمت و معرفت» به موضوع «بولتمان و اسطوره‌زادیی» اختصاص دارد. اسطوره‌زدایی به عنوان یکی از مهم‌ترین برنامه‌های الهیاتی در قرن بیستم بوده است. «رودلف بولتمان» الهی‌دان لوتری آلمانی هم‌زمان با جنگ جهانی دوم این برنامه را پایه‌گذاری کرد که در همان زمان مخالفان و موافقان بسیاری داشت و البته به نقطه عطفی در تاریخ الهیات تبدیل شد. خلاصه اندیشه بولتمان در پروژه اسطوره‌زادیی این بود که او می‌گفت برای زدودن زنگارهای اسطوره‌ای از عهد جدید باید آن را به شکل اگزيستانسياليستی تفسير کرد، به‌طوری که پيام معنوي و اصلي آن محفوظ بماند تا انسانی که دیگر اسطوره‌ای نمی‌اندیشد بتواند آن را بپذیرد.

بخش پرونده نشریه اطلاعات حکمت و معرفت با عنوان «بولتمان و اسطوره‎زدایی» مشتمل بر شش نوشتار است. «زندگی و اندیشه رودلف بولتمان» عنوان مقاله‌ای در این بخش است که به اختصار به زندگی، آثار، پروژه اسطوره‌زدایی و ماهیت آن و همین‌طور میراث به جا مانده از «بولتمان» برای علم الهیات و سایر اندیشمندان می‌پردازد. در نوشتاری دیگر وحید صفری با خانم «آنگلا اشتاندهارتینگر» درباره خاستگاه اسطوره‌زدایی و اندیشه‌های بولتمان گفت‌و‌گو کرده است.

«اف.اف.بروس» در مقاله‌ای با عنوان «اسطوره و عهدجدید» به معانی متفاوت اسطوره در عهد قدیم و جدید و شکل تغییر یافته آن نزد بولتمان پرداخته است. «آیا تفسیر بدون پیش‌فرض امکان دارد» به قلم رودلف بولتمان، «اسطوره‌سازی مجدد به‌مثابه جایگزینی هرمنوتیکی برای اسطوره‌زدایی» و عنوان «انتقاد کارل یاسپرس از رودلف بولتمان» نوشته « جوآن میانگ چو» از دیگر مقالات پرونده این شماره از مجله است.

«اندیشه و نظر» و «ادب و هنر» عنوان دیگر بخش‌های این مجله است. «بررسی مطالعات اسلام‌شناسی معاصر در غرب»، «پیکار در راه جهان» و «تبیینی عصب-روانشناختی از تجربه دینی» در کنار «مسیح‌شناسی آینه» مقالات این بخش را تشکیل می‌دهند.

مجله تخصصی «اطلاعات حکمت و معرفت» از سوی موسسه اطلاعات و با سردبیری ان‌شالله رحمتی منتشر می‌شود. علاقه‌مندان می‌توانند شماره جدید این مجله را با بهای دو هزار تومان از روزنامه‌فروشی‌ها تهیه کنند.

منبع: ایبنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: