کاوش‌های شهرسوخته موجب شگفتی دنیا است

1395/3/19 ۱۲:۴۳

کاوش‌های شهرسوخته موجب شگفتی دنیا است

«وقتی برخی مناطق تاریخی همچون بلخ به دلیل حجم آثار و یا مساحت، با حوزه سیستان مقایسه می‌شوند، می‌بینیم حوزه سیستان هم به لحاظ وسعت و هم به دلیل کثرت آثار مکشوفه، بسیار غنی تر از آنها است.»

 

«وقتی برخی مناطق تاریخی همچون بلخ به دلیل حجم آثار و یا مساحت، با حوزه سیستان مقایسه می‌شوند، می‌بینیم حوزه سیستان هم به لحاظ وسعت و هم به دلیل کثرت آثار مکشوفه، بسیار غنی تر از آنها است.»

منطقه سیستان و بلوچستان، روح‌الله شیرازی، مدیرپایگاه جهانی شهرسوخته که در جلسه انجمن میراث فرهنگی سیستان سخن می‌گفت، با بیان اینکه حوزه تاریخی سیستان معطوف به مساحت کنونی این منطقه که اکنون در خاک ایران است نمی‌شود، گفت: حوزه سیستان چیزی در حدود 30 هزار کیلومتر مربع مساحت داشته و یکی از عناوینی که می‌توانیم برای این منطقه با غنای فرهنگی و تمدنی استفاده کنیم، "سیستان هزار شهر" است.

وی ادامه داد: کاوشهای انجام شده در منطقه سیستان نشان می دهد که آثار تاریخی بسیار با ارزش و بی نظیری در این منطقه وجود دارد به گونه ای که از دوران هخامنشی، اشکانی، ساسانی و سایر ادوار تاریخی، اثرهای با ارزش زیادی کشف شده است.

وی با اشاره به قداست زیارتگاه «بی‌بی دوست» برای مردم منطقه سیستان، از آن به عنوان مکانی تاریخی یاد کرد و افزود: این زیارتگاه، تنها زیارتگاه نبوده، بلکه شهری بوده که وسعت زیادی داشته است و در این شهر تاریخی، تدفین‌هایی نیز پیدا شده که نشان می‌دهد تدفین اسلامی نبوده است.

مدیر پایگاه جهانی شهرسوخته ادامه داد: تدفین‌هایی که در بی‌بی دوست سیستان پیداشده، بصورت طاق‌باز و رو به بالا بوده و نشان می‌دهد که تدفین بصورت اسلامی نبوده، چرا که تدفین‌های اسلامی رو به قبله انجام می‌شود و آداب و رسوم خاص خود را دارد.

روح‌الله شیرازی گفت: داشته‌ها و حجم اطلاعاتی که ما اکنون از حوزه سیستان داریم، معطوف به کاوش‌هایی است که تا کنون صورت گرفته و قابل مقایسه با اصل موضوع نیست و در واقع بخش بسیار کوچکی از داشته‌های مردم در آن دوران را نشان می‌دهد.

وی با بیان اینکه باید فعالیت‌های فرهنگی که در منطقه صورت می‌گیرد تداوم یافته و مستمر باشد، گفت: کاوش‌ها، حفاری‌ها و بازسازی‌های فرهنگی که در منطقه سیستان صورت می‌گیرد، نباید به صورت مقطعی و گذرا باشد، بلکه باید به صورت مستمر انجام شود.

وی در ادامه افزود: تمام اطلاعاتی که ما از شهرسوخته داریم که به عنوان بهشت باستانشناسان معروف است و شهرت جهانی پیدا کرده، مربوط به پنج درصد کاوشی بوده که از ابتدا تا کنون بر روی این شهر تاریخی توسط باستان‌شناسان مختلف صورت گرفته است.

مدیر پایگاه جهانی شهرسوخته گفت: حال اگر تداوم کاوش بر شهرسوخته صورت گیرد و پنج درصد به 25 درصد افزایش یابد، خواهیم دید که چه حجم اطلاعاتی از شهرسوخته بدست می آوریم به گونه ای که دنیا را شگفت‌زده می‌کند.

منبع: ایسنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: