شکوه پاسارگاد

1395/3/11 ۱۳:۲۳

شکوه پاسارگاد

پاسارگاد پایتخت شکوهمند و آرامگاه ابدی کوروش کبیر در شمال استان فارس، و تقریبا در چهل کیلومتری شمال شرقی تخت جمشید در حدود 1900 متری از سطح دریا قرار دارد.


 

 

پاسارگاد پایتخت شکوهمند و آرامگاه ابدی کوروش کبیر در شمال استان فارس، و تقریبا در چهل کیلومتری شمال شرقی تخت جمشید در حدود 1900 متری از سطح دریا قرار دارد.

بیش از 2500 سال پیش کوروش کبیر شهر رویایی خود پاسارگاد را به صورت یکی از با شکوه ترین پایتخت های گیتی بنا نهاد تا در آن اداره امور نیمی از جهان باستان را بدست گیرد.

کوروش پایتخت شگفت انگیز خویش را به صورت باغی بسیار بزرگ و گسترده طراحی کرد که نزدیک به 300 هکتار را در بر گرفت. نام باغ های پر جلوه اش را پردیس به معنای بهشت به کار می بردند.

با این همه پاسارگاد را نباید شهری چون شهرهای دیگر پنداشت زیرا با هدفی ویژه پی ریزی شده بود. این شهر و طراحی فضای باز و دسترسی آسان به کاخهای آن بهترین نماد روش و منشی است که کوروش و دیگر پادشاهان هخامنشی، بیش از دویست سال امپراتوری گسترده شان را اداره می کردند.

امروز اما شوربختانه، از نخستین پایتخت شکوهمند امپراتوری پارس جز ویرانه هایی چند، چیزی بر جای نمانده است.

نویسنده در این کتاب، به بررسی چگونگی تأسیس، تخریب، احیا و بازسازی تخت جمشید (هخامنشیان 330ـ558ق.م) پرداخته است. در این بررسی، نام‌های دیگر تخت جمشید، تأسیس آن به دست داریوش و نوع اداره شدن آن تا پایان دوره ساسانی؛ احیای تخت جمشید از دوره زندیه تا اوایل دوره پهلوی و ...، مورد توجه قرار گرفته است. همچنین در بخش ضمائم کتاب، تاریخچه ساخت بناهای روی صفحه، براساس پژوهش «مایکل ژف»؛ زمان شمار فعالیت‌های باستان‌شناسی در تخت جمشید؛ الواح تخت جمشید به همراه تصاویری از این مکان باستانی، ارائه شده است.

برنامه بازآفرینی پاسارگاد توسط راهنمایی های بسیاری از دانشمندان همچون پروفسور دیوید استروناخ، رمی بوشارلا و... صورت گرفته است.

این کتاب از متن انگلیسی به فارسی توسط ابوالحسن تهامی ترجمه شده است و به صورت مصور و رنگی، شامل یک عدد فیلم DVD میباشد.

این کتاب با شماره ثبت 546701 در کتابخانه شماره ۱ مجلس شورای اسلامی موجود میباشد.

این اثر «شکوه پاسارگاد» با شمارگان ۵000 نسخه و در 143 صفحه توسط فرزین رضاییان منتشر شده است.

کبری امامی (سازماندهی)

منبع: مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: