حشمتی: آنچه می‌تواند قرآن را از مهجوریت خارج کند، فهم آن است

1395/3/11 ۱۱:۴۷

حشمتی: آنچه می‌تواند قرآن را از مهجوریت خارج کند، فهم آن است

محمدرضا حشمتی، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در نشست خبری بیست و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، اظهار کرد: به طور حتم آنچه می‌تواند قرآن را از مهجوریت خارج کند، فهم قرآن است زیرا فهم قرآن مقدمه عمل به آن است.

 فعالیت بیش از 300 غرفه در بخش مکتوب
 
محمدرضا حشمتی، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در نشست خبری بیست و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، اظهار کرد: به طور حتم آنچه می‌تواند قرآن را از مهجوریت خارج کند، فهم قرآن است زیرا فهم قرآن مقدمه عمل به آن است.
  نشست خبری بیست و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم و آیین رونمایی از پوستر این رویداد بزرگ قرآنی، امروز دوشنبه (10 خردادماه) با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا حشمتی، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و اصحاب رسانه در سالن اجتماعات این معاونت برگزار شد.
 حشمتی در این آیین با اشاره به اینکه نمایشگاه قرآن باید تبلور مهمترین فعالیت‌های حوزه قرآن در کشور باشد، گفت: هر کس یا نهادی کار نویی انجام می‌دهد باید در نمایشگاه عرضه کند چرا که نمایشگاه محل تبادل افکار و تعامل فعالان حوزه قرآن در کشور است.
 وی افزود: ماه مبارک رمضان فرصت خوبی است که بتوانیم اصحاب قرآنی را گردهم جمع و از خلاقیت‌ها و نوآوری‌های آنها استفاده کنیم. در فرصت ماه میهمانی خدا، برگزاری نمایشگاه مردم را در شب‌های نورانی ماه مبارک رمضان با گوشه‌هایی از فهم قرآن آشنا می‌کند. در این مکان با استفاده از روش‌های مختلف از جمله زبان هنر می‌توان بسیاری از مفاهیم معنوی را به مردم منتقل کرد. رسانه‌ها به عنوان پیشتاز در این امر مهم بسیار تاثیرگذار خواهند بود.
 معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: شعار «به سوی فهم قرآن» که برای این دوره از نمایشگاه انتخاب شده در راستای رویکرد امسال معاونت «نهضت فهم قرآن» است. به طور حتم آنچه می‌تواند قرآن را از مهجوریت خارج کند، فهم قرآن است زیرا  فهم قرآن مقدمه عمل به قرآن است.
 وی با اشاره به فعالیت چهار بازارچه فروش محصولات در این دوره از نمایشگاه قرآن افزود: بازارچه محصولات مکتوب، بازارچه محصولات نرم‌افزاری، بازارچه محصولات قرآنی در زمینه‌های مختلف از جمله هنری و بازارچه عفاف و حجاب، چهار بخش فروشگاهی این دوره از نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم است که از روز یکم ماه مبارک رمضان فعالیت خود را آغاز خواهند کرد.
 حشمتی گفت: بیست و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم همزمان با هفتمین روز از ماه مبارک رمضان برابر با 24 خردادماه با حضور دکتر علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در شبستان مصلی بزرگ امام خمینی (ره) افتتاح خواهد شد. این دوره از نمایشگاه از 24 خردادماه تا 8 تیرماه هرروزه از ساعت 18 تا 23 و 30 دقیقه میزبان علاقه‌مندان خواهد بود.
 معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: در برپایی این دوره از نمایشگاه نهادهای مختلفی با ما همکاری داشتند که از آن جمله می‌توان به مصلی بزرگ امام خمینی (ره)، شهرداری تهران، نیروی انتظامی، اورژانس، شورای توسعه فرهنگی قرآنی، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت آموزش و پرورش، وزارت ورزش و جوانان، حوزه علمیه قم و دفتر تبلیغات اسلامی اشاره کرد.
 
وی با بیان اینکه تمام فعالیت‌های این نمایشگاه در دو بخش محتوایی و اجرایی در حال انجام است، عنوان کرد: شوراهای سیاستگذاری، برنامه‌ریزی و ستاد اجرایی هر یک به تناسب وظایفی که برعهده دارند امور مربوط به برگزاری این رویداد بزرگ قرآنی را انجام می‌دهند. از جمله برنامه‌های ویژه این دوره از نمایشگاه تکریم خادمان قرآن کریم است که کمیته‌ای متشکل از متخصصان و شخصیت‌های قرآنی کار شناسایی و معرفی خادمان برجسته قرآنی را برعهده داشتند.
 حشمتی گفت: کمیته‌های خانواده، موسسات قرآنی، کودک و نوجوان، مجامع، مراسم و نشست، بین‌الملل، مکتوب، روابط‌عمومی و تشریفات، قراردادها و بازرسی و ارزشیابی از جمله مهمترین بخش‌های اجرایی بیست و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم هستند.
 معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به بیان مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه در کارها باید نمونه اقتصاد مقاومتی را ارائه دهیم، افزود: نفس برپایی این نمایشگاه برمبنای اقتصاد مقاومتی است و سعی‌مان بر این بوده که از سقف هزینه‌ها بکاهیم و با رویکردی جهادی نمایشگاه را به نحوی منظم اداره کنیم.
 

مکتوبات، وسیع‌ترین بخش نمایشگاه قرآن کریم

وی در ادامه این نشست خبری در پاسخ به پرسش خبرنگار ایبنا درباره کیفیت فعالیت بخش مکتوب این نمایشگاه اظهار کرد: ثبت‌نام غرفه‌های حاضر در بخش مکتوب از طریق سایت در حال انجام است. بخش فروشگاهی کتاب و کمیته مکتوب، وسیع‌ترین بخش از نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم است. تاکنون حضور حدود 300 غرفه در این بخش نهایی شده است. امسال کار جدیدی که در بخش مکتوب نمایشگاه صورت گرفته، در راستای فهم قرآن، ارائه تفاسیر شیعی و ترجمه‌های جدید و برنامه‌های ویژه و نشست‌های تخصصی است.
 حشمتی درباره مکان برگزاری نمایشگاه توضیح داد: به شرط برگزاری نمایشگاه در سالن شبستان ترجیح ما این است که نمایشگاه قرآن هر سال در این مکان برگزار شود. سال گذشته به دلیل اینکه سالن شبستان در اختیار ما قرار نگرفت نمایشگاه به باغ‌موزه دفاع مقدس منتقل شد.
 معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: از دیگر برنامه‌های ویژه بیست و چهارمین نمایشگاه قرآن کریم معرفی خادمان و چهره‌های قرآنی کشور همراه با آثارشان است که در این راستا میزگردها و نشست‌های تخصصی نیز برپا خواهد شد. بیشترین اولویت برنامه‌های ما برای خانواده‌ها و گروه‌های کودک و نوجوان و جوان است. در بخشی ویژه نیز سبک زندگی قرآنی با روش‌های مختلف از جمله تهیه آثار و تابلوهای هنری دایر خواهد بود.
 وی اظهار کرد: همزمان با نمایشگاه بین‌المللی قرآن با همکاری نهادهای مختلف قرآنی کشور برنامه‌های مختلفی در شهرها و استان‌های کشور برگزار می‌شود که تاکنون برگزاری جشن رمضان در 10 استان قطعی شده است. دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه در برگزاری این رویداد بزرگ بهترین یاوران ما هستند و انتظار داریم در زمینه موضوع مهم فهم قرآن اهتمام ویژه‌ای داشته باشند. بخش پاسخ به شبهات و به ویژه شبهات قرآنی نیز از دیگر برنامه‌های نمایشگاه قرآن خواهد بود.
 
نمایشگاه قرآن ویترین مجموعه فعالیت‌های قرآنی کشور

عباس نظری‌راد، مدیر کمیته روابط‌عمومی، تبلیغات و تشریفات بیست و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن نیز در این نشست با بیان این‌که قرآن حوزه‌ای است که مسئولیت ما را بیشتر می‌‌کند، گفت: انتظار داریم آغاز نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم فتح بابی برای ارتباط و تعامل بیش از پیش ما با رسانه‌ها در طول سال باشد.
 وی ادامه داد: نمایشگاه قرآن آیینه و ویترین مجموعه فعالیت‌های قرآنی موسسات و نهادهای مختلف دولتی و غیردولتی کشور در طول سال است.
در پایان این آیین، از پوستر بیست و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم رونمایی شد. به بیان سیدمهدی جعفری، مدیر روابط‌عمومی معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، طراحی پوستر این دوره از نمایشگاه را علیرضا کاظمی که سابقه بیش از 20 سال فعالیت در این عرصه را داشته، به انجام رسانده است.

منبع: ایبنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: