روایتی نو از مفهوم انتظار و مهدویت در «صحیفه انتظار»

1395/3/11 ۱۱:۴۳

روایتی نو از مفهوم انتظار و مهدویت در «صحیفه انتظار»

نخستین چاپ کتاب «صحیفه انتظار؛ چهل گفتار پیرامون امام زمان (عج)» اثر مهدی زین‌الدینی در قالب چهل گفتار از سوی انتشارات یاس نبی منتشر شده است. این کتاب ششمین اثر زین‌الدینی در حوزه معارف دینی بوده و درباره وجود مبارک حضرت ولی عصر(عج) تدوین شده است.


 
 
انتشارات یاس نبی نخستین چاپ کتاب «صحیفه انتظار؛ چهل گفتار پیرامون امام زمان (عج)» اثر مهدی زین‌الدینی را روانه بازار نشر کرد.

 
 نخستین چاپ کتاب «صحیفه انتظار؛ چهل گفتار پیرامون امام زمان (عج)» اثر مهدی زین‌الدینی در قالب چهل گفتار از سوی انتشارات یاس نبی منتشر شده است. این کتاب ششمین اثر زین‌الدینی در حوزه معارف دینی بوده و درباره وجود مبارک حضرت ولی عصر(عج) تدوین شده است.
 
نویسنده در این کتاب در یک طبقه‌بندی منسجم با استناد به آیات و روایات، به بیان چهل گفتار درباره امام زمان (عج) پرداخته که هر گفتار خود شامل یک آیه، یک حدیث، یک روایت از تشرف‌یافتگان به حضور حضرت، یک کلام از حضرت ولی عصر(عج) و تببین موضوعی حول محور وجود ایشان است.
 
«مهدویت»، «انتظار»، «ظهور»، «نواب»، «توقیع»، «عریضه»، «آخر‌الزمان»، «رجعت»،‌ «دولت کریمه»، «علائم ظهور»، «شیطان و ابلیس»، «سید حسنی»، «سید خراسانی»، «یمانی»، «نفس زکیه»، «دجال»، «حضرت عیسی (ع)»، «قرقیسیا»، «خسف بیداء»، «صیحه آسمانی»، «جزیره خضراء»، «ایرانیان» و «قم حرم اهل بیت (ع)» از جمله مهم‌ترین محورهای بحث در چهل گفتار این کتاب هستند.
 
در بخشی از مقدمه کتاب می‌خوانیم: «در طول حیات بشری، زمین لحظه‌ای از حجت خالی نبوده و معرفت آن حضرت در هر عصر و زمانی راه را برای کمال انسان میسور و تبعیت از رهبر هدایتگر انسان را به قله‌های سعادت می‌رساند و بی‌گمان عدم شناخت حجت خدا باعث انحراف فکری و انحطاط خواهد شد و زندگی بدون معرفت ایشان فرجامی جز تیره‌بختی نخواهد داشت. رسول مکرم اسلام (ص) در این رابطه می‌فرمایند: «من مات و لم یعرف امام زمانه، مات میتۀ جاهلیۀ»؛ «هرکس بمیرد و امام زمان خود را نشناسد، عمر خویش را جاهلانه به سر آورده است.» امام‌شناسی قطعا خداشناسی را در پی خواهد داشت و هیچ چیز برای انسان مهمتر از معرفت خدا نیست؛ چراکه فلسفه خلقت انسان معرفت خداست و چه زیبا امام عارفان، امیرالمؤمنین، علی (ع) فرموده‌اند: «اول عبادة الله معرفته »؛ «اولین قدم بندگی، شناخت خداست.»
 
مولف در ادامه درباره هدف از تدوین این اثر آورده است: «نوشتار حاضر با انگیزه معرفی چهل واژه مرتبط با موضوع مهدویت و انتظار برای آشنایی هرچه بیشتر نسل جوان و علاقه‌مندان به مبحث ظهور به نگارش درآمده و هر موضوع با یک آیه و حدیث مرتبط و یک جریان از تشرف‌یافتگان به محضر آن امام خوبی‌ها و بیان یک جمله از آن حضرت به اتمام رسیده است.»
 
در صفحه 24 کتاب مفهوم «انتظار» این‌گونه تبیین شده است: «انتظار در لغت به معنای چشم به راه بودن و نوعی امید به آینده داشتن است، اما در اصطلاح و در فرهنگ و مذهب تشیع عبارت است از ایمان کامل بر امامت حضرت بقیه‌الله (عج) و امید به ظهور مبارک آن حضرت و تشکیل دولت کریمه و آغاز حکومت صالحان. در واقع انتظار اعتراض به وضعیت موجود و نپذیرفتن آن شرایط و تلاش برای آماده‌سازی جامعه برای ظهور حضرت مهدی (عج) است. انتظار در مفاهیم دینی واژه بسیار مقدسی است تا آنجا که بسیاری از روایات انتظار فرج را بهترین اعمال و عبادات برشمرده‌اند.»
 
نخستین چاپ کتاب «صحیفه انتظار؛ چهل گفتار پیرامون امام زمان (عج)» با شمارگان یک‌هزار نسخه در 200 صفحه قطع رقعی، به بهای 15 هزار تومان از سوی انتشارات یاس نبی راهی بازار نشر شده است.

منبع: ایبنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

برچسب ها

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: