وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: باید با کتاب‌سازی و دستبرد به آثار مقابله کرد

1395/2/14 ۰۷:۳۰

 وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: باید با کتاب‌سازی و دستبرد به آثار مقابله کرد

ششمین «همایش ملی حقوق مالکیت ادبی، هنری و حقوق مرتبط» در سالن همایش سازمان اسناد و کتابخانه ملی، فرصتی بود تا وزیران فرهنگ و ارشاد اسلامی و دادگستری در کنار میهمانانی از سازمان جهانی مالکیت فکری (وایپو) با کارشناسان حوزه حقوق دور هم جمع شوند و برای رسیدن به راهکارهای حمایتی از خالقان و پدیدآورندگان آثار این حوزه همفکری کنند.


وزیر دادگستری: واحد حقوقی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای حمایت از حقوق مالکان فکری و ادبی تشکیل شود

 نرگس عاشوری: ششمین «همایش ملی حقوق مالکیت ادبی، هنری و حقوق مرتبط» در سالن همایش سازمان اسناد و کتابخانه ملی، فرصتی بود تا وزیران فرهنگ و ارشاد اسلامی و دادگستری در کنار میهمانانی از سازمان جهانی مالکیت فکری (وایپو) با کارشناسان حوزه حقوق دور هم جمع شوند و برای رسیدن به راهکارهای حمایتی از خالقان و پدیدآورندگان آثار این حوزه همفکری کنند. پیشنهاد وزیر دادگستری تشکیل واحد حقوقی با پشتوانه مالی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای حمایت از حقوق مالکان فکری و ادبی بود. از نظر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصویب لایحه جامع حقوق مالکیت ادبی و هنری توسط مجلس پوشش دهنده خلأ‌های قانونی است و پیوستن به کنوانسیون‌های جهانی مانند برن و پاریس تکمیل کننده این حمایت‌ها. ششمین دوره این همایش که موضوع حمایت از آثار ادبی و هنری در فضای مجازی را مدنظر قرار داده یک میهمان ویژه هم داشت؛ ابوالحسن فیروزآبادی دبیر شورای عالی فضای مجازی، که از نگرانی‌هایش از رتبه پایین ایران در رعایت حقوق تولیدکنندگان آثار و مالکیت فکری سخن گفت. به گفته او طبق اعلام مؤسسات بین‌المللی، ایران بین ١٣١ کشور رتبه صد و یازدهم در رعایت حقوق تولیدکنندگان آثار و مالکیت فکری را دارد.
این مراسم ساعت 8:30 روز دوشنبه 13 اردیبهشت ماه با سخنرانی دبیر ششمین همایش ملی مالکیت ادبی، هنری و حقوق مرتبط آغاز شد و لادن حیدری از رویکردها و اهداف این دوره از همایش سخن گفت. به گفته او که مدیر دفتر حقوقی و مالکیت معنوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است این دفتر قصد دارد در این همایش با درگیرساختن دستگاه‌های مسئول یا ذینفع و البته بهره‌گیری از نظرات متخصصان داخلی و خارجی در آینده‌ای نه چندان دور، حدود و ثغور ساکنان و کاربران دنیای اینترنتی را از حیث رعایت حقوق مالکیت ادبی- هنری و حقوق مرتبط ترسیم کند. در ادامه حسین نوش آبادی رئیس ششمین دوره همایش نیز بررسی چالش‌های ملی و الزامات بین‌المللی را برای پیوستن به کنوانسیون‌های بین‌المللی در حوزه کپی رایت از جمله مباحث مطرح در این همایش عنوان کرد و با اشاره به ثبت ٩ هزار اثر ارزشمند در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از اهتمام جدی این وزارتخانه به صیانت از حقوق پدید آورندگان آثار سخن گفت.
«خیلی از آثار مکتوب، دیداری و شنیداری توسط پژوهشگران با زحمت زیاد تولید می‌شوند‌؛ اما گاهی بعضی‌ها به این آثار دستبرد می‌زنند و باید با این‌گونه کتاب‌سازی‌ها مقابله کرد.» این جملات مهم ترین محور صحبت‌های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم بود. نوک پیکان انتقادات علی جنتی در این مراسم به پدیده کتاب‌سازی بود. او با بیان خاطره دیدارش با علی مطهری در این باره گفت: چند وقت پیش، با فرزند شهید مطهری دیداری داشتم که او گفت، خیلی از نویسندگان مقاله‌های مختلف را از کتاب‌های پدرش جمع‌آوری می‌کنند و در قالب یک کتاب جدید به چاپ می‌رسانند. در حالی که این‌گونه چاپ و نشر مربوط به بنیاد شهید مطهری است، البته شاید خیلی‌ها با حسن نیت چنین دستبردی را بزنند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به راه‌اندازی سامانه نمایش درخواستی(VOD) در سال گذشته این اقدام را در راستای حمایت از پدیدآورندگان آثار سینمایی و موسیقایی کشور عنوان کرد. ضرورت‌های ایجابی پیوستن به کنوانسیون‌های بین‌المللی بخش دیگری از صحبت‌های عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در این مراسم بود. جنتی در این باره گفت: ما ناگزیر هستیم که به کنوانسیون‌های بین‌المللی در حوزه مالکیت معنوی بپیوندیم زیرا در دنیای به هم پیوسته امروز زندگی می‌کنیم و نباید خود را تافته جدا بافته بدانیم و خود را کنار بگذاریم. با پیوستن به این کنوانسیون‌ها می‌توانیم از حقوق ادبی و هنری آثار خود در جهان دفاع کنیم.
وزیر دادگستری که بعد از علی جنتی پشت تریبون قرار گرفت از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خواست که به غیر از برگزاری همایش‌های مربوط به حمایت از حقوق مالکیت، واحد حقوقی را با پشتوانه مالی برای حمایت از حقوق مالکیت فکری ایجاد کند و یک وکیل بگیرد و لایحه مربوط به آن را پیگیری کند.
حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی پورمحمدی با بیان اینکه یکی از موضوعات مهم در کشور ما حقوق مالکیت فکری است، گفت: دولت دو مجموعه مالکیت فکری را اعم از مالکیت صنعتی و مالکیت ادبی و هنری به مجلس تقدیم کرده که قرار است تبدیل به قانون جامعی شود.  عضو کابینه دولت دهم، سرقت و کپی برداری مالکیت فکری را بیشتر و ساده‌تر از سرقت در حوزه صنعتی عنوان کرد و گفت: باید هنرمند و اندیشه ورز ما بداند که برای تولید اثر فکری و هنری چه قبل و چه پس از تولید از وی حمایت جدی خواهد شد و بعد از این اعتماد سازی، شاهد رشد و شکوفایی با سرعت بالا در کشور خواهیم بود. اما وزیر دادگستری در پایان صحبت‌هایش به دو خبر مهم هم اشاره کرد: تشکیل معاونت حقوق شهروندی و برگزاری کلاس‌های آموزشی مالکیت فکری برای فعالان این عرصه. دبیر شورای عالی فضای مجازی هم که پس از قرائت پیام دبیر کل وایپو (سازمان جهانی مالکیت فکری) توسط مشاور ارشد این سازمان سخن گفت، ضمن ارائه آمار نگران کننده جایگاه ایران در رعایت حقوق تولیدکنندگان آثار و مالکیت فکری بر لزوم آسیب شناسی آن تأکید کرد.  سید ابوالحسن فیروزآبادی همچنین با اشاره به تنوع و اشتغالزایی فضای مجازی از ضرورت حضور بیشتر در این حوزه سخن گفت و در ادامه به دسترسی آزاد اطلاعات با رعایت قانون کپی رایت تأکید کرد.
الهام امین‌زاده، معاون حقوقی رئیس جمهوری نیز که در آیین پایانی این همایش حاضر شده بود، از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درخواست کرد برای ثبت آثار و مفاخر ایرانی- اسلامی در جامعه بین‌الملل تلاش کند. او با اشاره به تلاش برخی از کشورها برای ثبت آثار و مفاخر ایرانی همچون نوروز، مولوی، نقوش فرش و... در یونسکو، این درخواست را مطرح کرد. امین‌زاده با اشاره بر اهمیت ایجاد امنیت تولیدات خالقان آثار فرهنگی و هنری گفت: بدون حمایت از آثار پدیدآورندگان تولیدات فرهنگی و هنری و... جریان سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی اتفاق نمی‌افتد و عناصر مهم توسعه اقتصادی که بنای اقتصاد مقاومتی هستند، شکل نمی‌گیرد. معاون حقوقی رئیس جمهوری همچنین از ضرورت ایجاد رشته‌های دانشگاهی در حقوق مالکیت معنوی سخن گفت و بر لزوم جلوگیری از جعل برندهای ایرانی تأکید کرد.ششمین همایش ملی مالکیت ادبی، هنری و حقوق مرتبط عصر روز دوشنبه با برگزاری چهار نشست علمی و معرفی پایان‌نامه‌های برتر در حوزه مالکیت ادبی به کار خود پایان داد.

منبع: ایران

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: