کمالی: مردم دنیا اعجاز سعدی و آفرینشش را در خلق کلام می‌ستایند

1395/2/4 ۱۱:۱۵

کمالی: مردم دنیا اعجاز سعدی و آفرینشش را در خلق کلام می‌ستایند

دکتر کوروش کمالی در مراسم شب سعدی گفت که سعدی را به دلیل توانایی زیادش در ادبیات و شاعری پادشاه سخن می‌نامند و به همین دلیل است که مردم دنیا اعجاز سعدی در کلام و آفرینشش را در خلق کلام می‌ستایند. همچنین آیت‌الله اسدالله ایمان عنوان کرد که سعدی شاعری توانمند است اما شاعری تنها خصیصه او نیست.

 آیت‌الله ایمانی: شاعری تنها خصیصه سعدی نیست
 

دکتر کوروش کمالی در مراسم شب سعدی گفت که سعدی را به دلیل توانایی زیادش در ادبیات و شاعری پادشاه سخن می‌نامند و به همین دلیل است که مردم دنیا اعجاز سعدی در کلام و آفرینشش را در خلق کلام می‌ستایند. همچنین آیت‌الله اسدالله ایمان عنوان کرد که سعدی شاعری توانمند است اما شاعری تنها خصیصه او نیست.


به مناسبت یکم اردیبهشت، روز بزرگداشت سعدی مراسم شب سعدی با حضور دکتر محمدباقر نوبخت، معاون رییس‌جمهوری و رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، دکتر کوروش کمالی، مدیر مرکز سعدی شناسی، آیت‌الله اسدالله ایمانی، نماینده ولی‌فقیه در استان فارس، دکتر سید محمدعلی افشانی، استاندار فارس، حسین نوش‌آبادی، معاون حقوقی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و علاقه‌مندان شعر و ادب در مقبره سعدی برگزار شد.

کوروش کمالی در ابتدای این مراسم ضمن تبریک میلاد امام علی (ع) و روز بزرگداشت سعدی گفت: باید از تمام سازمان‌هایی که ما را در برگزاری این مراسم یاری کرده‌اند تشکر کنم. سعدی را به دلیل توانایی زیادش در ادبیات و شاعری پادشاه سخن می‌نامند و به همین دلیل است که مردم دنیا اعجاز سعدی در کلام و آفرینشش را در خلق سخن می‌ستایند.

وی ادامه داد: سعدی شاعر بلندآوازه‌ای است که زبان و ذهنش در ساخت جهان، با آرمان‌ها و سلیقه ما یکی است و باعث شده علاقه‌مندان به او شاعرانه زندگی کنند. از این رو کلام سعدی مانند رسول مهری است که چیزی جز سرانجام نیک انسان‌ها نمی‌خواهد. ما امروز بخشی از فرهنگ و تمدن خود را مدیون او هستیم چراکه سعدی با جهان‌بینی، علم‌اندوزی، تجربه و تحلیلش، فرهنگ این سرزمین را متحول کرده و تعالی بخشیده است.

دبیر برگزاری یادروز سعدی در توضیح کلام سعدی اظهار کرد: اگر انسان امروز در پی رستگاری خویش است باید به نقش زبان پی ببرد تا بتوانند پیوند و انس با ریشه‌های فرهنگی خود را بازیابد و نمونه این نکات در کلام افرادی مثل سعدی دیده می‌شود.

محمدعلی افشانی دیگر سخنران این مراسم با اشاره به همزمان شدن میلاد حضرت علی (ع) و بزرگداشت سعدی گفت: سعدی که همگان او را استاد سخن می‌نامند، عظمت و بزرگی امام علی (ع) را چنان درک کرده بود که شجاعت شیر خدا را در کسی به‌جز ایشان نمی‌دید. واقع‌گرایی و مردم‌دوستی بنیان اصلی شعر سعدی را تشکیل می‌دهد که این موضوع برگرفته از معارف اسلامی، سیره انبیا و فرهنگ ایرانی است.

وی افزود: امیرالمؤمنین علی (ع) به مالک اشتر سفارش کردند که فرمانداران باید رضایت مردم جامعه را فراهم کنند و سعدی با مضمون این نامه‌ها و گفته‌ها اشعاری دارد که خداترسی و خیرخواهی را شرط فرماندهی بر مردم می‌داند.

استاندار فارس در توضیح ویژگی شعرهای سعدی اظهار کرد: تاکید واگذاری امور به انسان‌های فرهیخته، بزرگ‌اندیش و اهل خرد و دوری کردن از واگذاری کارها به انسان‌های کوچک برای پیشگیری از ضایع شدن زندگی مردم در شعرهای سعدی و فرمایش‌های امام علی (ع) دیده می‌شود.

وی ادامه داد: گستردگی اطلاعات و تجارب سعدی و محبت به خلق باعث شد تا سعدی پندهای اجتماعی را در زیباترین شکل ممکن بیان کند. خیرخواهی خلق، مروت و جوانمردی، تدبیر، مقدم دانستن مردم بر خود، احسان و نیکی، پرهیز از مردم آزاری از نکاتی است که در اشعار سعدی به وضوح دیده می‌شود.

افشانی  یادآور شد: سعدی در تجلیل از انسان و به دست آوردن دل مردم تا آنجا پیش رفت که در نظر او فتح جهان در برابر فتح دل‌ها ناچیز و کوچک است. خودبینی و خودپسندی نزد سعدی جایگاهی ندارد بلکه سربلندی آدمی در تواضع و فروتنی در برابر مردم است. در واقع باید گفت که آموزه‌های سعدی الگوهای سرشت انسانی است.

آیت الله اسدالله ایمانی، نماینده ولی فقیه در استان فارس که آخرین سخنران این مراسم بود گفت: سعدی شاعری توانمند است اما شاعری تنها خصیصه او نیست. او که در روزگار جوانی به جهان بینی مشغول بود، از هر سفر توشه‌ای برداشت می‌کرد و چنان آبدیده بود که در اشعارش مردم را پند و نصیحت می‌کرد.

وی افزود: کتاب‌های سعدی نشانگر این است که او مردی عملگرا بود که به‌جای گوشه‌نشینی، حضور در میدان را انتخاب کرده بود. مقام معظم رهبری امسال را سال اقدام و عمل نام‌گذاری کرده‌اند، به همین دلیل مناسب است که اندیشه سعدی بیشتر مورد توجه قرار گیرد. عملگرایی در رفتار سعدی امری است که او را از آدم‌های عصر خود جدا می‌کند، در حالی که اندیشه در عصر سعدی متأثر از حمله مغول و اندیشه ستیزی بود.

امام‌جمعه شیراز در تشریح اندیشه‌های سعدی اظهار کرد: سعدی به مردم می‌گوید که جهان جای کارهای بیهوده نیست. این اندیشه کاربردی، همیشه راه متفاوتی را پیش روی افراد می‌گذارد. او دانش را با کوشش و علم را با عمل می‌خواهد و هرگز ترویج دهنده خردگرایی و فلسفه دانی فقه نیست.

وی ادامه داد: از نگاه او کسب معرفت در فقدان، منشی کنش‌گرایانه است و حقایق دینی بدون اقدام عملی بی‌فایده و بی‌ثمر است. در واقع تذکر سعدی به اهالی درس و مدرسه پیوند علم و عمل است. باید علم را برای خدمت به خلق به کار گرفت و از آن ابزاری برای بهبود حیات انسانی ساخت.

آیت‌الله ایمانی با تشریح انجام کار و گوشه‌گیر نبودن گفت: اگر چه در هر راهی خطرها زیاد است و احتمال خطا بسیار، اما هراس از اشتباه نباید باعث بی عملی و سکون شود. توصیه سعدی فقط به اهل علم نیست و او مردم عادی را فراموش نکرده است. سعدی ضمن دعوت مردم به کار و کوشش، زندگی فقیرانه همراه به کار و کوشش را بهتر از خدمتگزاری ذلیلانه می‌داند.

وی اظهار کرد: باید توجه داشت که رویکرد عمل‌گرایانه سعدی، راهبر هوای نفسانی نیست بلکه در جهت حمایت از مخلوق است.

در بخش پایانی این مراسم، علیرضا قربانی خواننده مطرح کشورمان به همراه گروهش به  7 قطعه از اشعار سعدی را اجرا کرد.

منبع: ایبنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: