مخالفت عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با انتخاب مشورتی روسای دانشگاه ها

1393/3/21 ۱۳:۳۲

مخالفت عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با انتخاب مشورتی روسای دانشگاه ها

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با معرفی روسای دانشگاه ها به این شورا برپایه رای گیری از اعضای هیات علمی دانشگاه ها مخالفت کرد و آن را مغایر حقوق شورای عالی انقلاب فرهنگی دانست.

 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با معرفی روسای دانشگاه ها به این شورا برپایه رای گیری از اعضای هیات علمی دانشگاه ها مخالفت کرد و آن را مغایر حقوق شورای عالی انقلاب فرهنگی دانست.

منصور کبگانیان با بیان اینکه رییس جمهوری به عنوان رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی نظر اعضای این شورا را درباره انتخاب روسای دانشگاه ها برای وزیر علوم «جمع بندی» کرد، افزود: دکتر حسن روحانی تاکید کرد که در انتخاب روسای دانشگاه نباید القاء انتخابات صورت گیرد.

وی توضیح داد که اگر مشورت وزیر علوم از اعضای هیات علمی دانشگاه ها برای انتخاب رییس به گونه ای باشد که این مشورت از صندوق رای به طور فیزیکی، الکترونیکی یا هر روش دیگری خارج شده باشد، دست شورای عالی انقلاب فرهنگی در تایید یا عدم تایید آن رییس دانشگاه بسته خواهد شد و این مساله باعث از بین رفتن حق این شورا خواهد شد.

وی شب گذشته در حاشیه جلسه دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی حق وزیر علوم می داند که افرادی را برای ریاست دانشگاه ها به این شورا پیشنهاد دهد و شورا هم حق خود می داند این پیشنهاد را تصویب یا رد کند، بنابراین، این دو حق قانونی و خیلی شفاف است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: از سوی دیگر، وزیرعلوم این حق را دارد که قبل از پیشنهاد فرد مورد نظر به شورای عالی انقلاب فرهنگی با هر تعداد از استادان دانشگاه مشورت کند و مشورت هم حق وزیر است.

وی درباره مباحث انجام شده در جلسه 13 خرداد شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: در جلسه 13 خردادماه هم انتقاداتی (نسبت به موضوع انتخاب روسای دانشگاه ها) صورت گرفت و رییس جمهوری در این جلسه بار دیگر بر موضوع عدم القاء انتخابات تاکید کرد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه برخی اعضای این شورا گلایه هایی داشتند که درباره این گلایه ها اختلاف نظر وجود داشت، خاطرنشان کرد: به دلیل این اختلافات رییس جمهوری بار دیگر بر جمع بندی خودشان (درباره انتخاب روسای دانشگاه ها) تاکید کردند.

وی رسانه ای شدن برخی موارد را مانعی برای حل موضوعات عنوان کرد و گفت: تمایل داریم در جمعی دوستانه، وزیرعلوم فرصت داشته باشد فکر کند و برخی از روش ها اصلاح شود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه در پاسخ به سوال دیگری درباره تعیین سرپرست جدید دانشگاه تهران گفت: سرپرست برای این است که دوران گذاری برای مشخص شدن رییس دانشگاه در نظر گرفته شود ولی مگر می شود دو سرپرست پشت سر هم برای یک دانشگاه منصوب شود؟ و این برای نخستین بار است که چنین اتفاقی رخ می دهد.

 

عضو هیات علمی دانشگاه امیر کبیر با بیان اینکه وزارت علوم قطعا برای تعیین دو سرپرست برای دانشگاه تهران توضیحاتی خواهد داشت، تصریح کرد: معمولا در آیین نامه مدیریت دانشگاهها، سرپرستی شش ماهه است؛ هر چند دراین باره خلاء قانونی در آیین نامه مدیریت وجود دارد و حالا از این خلاء مسائل جدیدی در می آید از جمله اینکه معاون وزیر سرپرست یک دانشگاه می شود و همین سرپرست تقریباً با حضور یک سرپرست دیگر عزل می شود یا تغییر می یابد.

وی خاطرنشان کرد: هم اکنون برخی دانشگاهها با سرپرست اداره می شوند و این خلاء مدیریتی به شمار می آید که در این زمینه پیشنهاداتی را مطرح کرده ایم اما هنوز در دستور کار شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار نگرفته است.

کبگانیان با تشریح روند معرفی سرپرستان دانشگاه ها به شورای عالی انقلاب فرهنگی برای اخذ تاییده گفت: وقتی حکم فرد مورد نظر وزیر به عنوان سرپرست دانشگاه صادر می شود، لازم است دو نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاهها، بازرسی و وزارت اطلاعات صلاحیت های این فرد را بررسی کنند و ما در شورای عالی انقلاب فرهنگی وارد رای گیری می شویم اما برای ریاست دانشگاه تهران این اتفاق نیفتاد و فردی که به عنوان سرپرست موقت معرفی شد، در این مراحل قرار نگرفت و بعد هم عزل شد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در پاسخ به سوالی درباره تکذیبیه وزارت علوم درباره عدم تایید سرپرست دانشگاه اصفهان در شورای عالی انقلاب فرهنگی، گفت: وزیر علوم از ما خواسته است برخی موارد رسانه ای نشود، ما مشکلی برای اعلام این اخبار نداریم اما وزیر علوم خواسته در این زمینه به منظور عدم تضعیف مدیریتها به موردی اشاره نشود و به همین منظور رویه هایی در شورای عالی انقلاب فرهنگی در حال انجام است.

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: