مراسم پيرشاليار در اورامان تخت برگزار می شود

1393/2/3 ۲۳:۲۷

مراسم پيرشاليار در اورامان تخت برگزار می شود

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کردستان از برگزاری مراسم پیرشالیار در شهر اورامان تخت از توابع شهرستان سروآباد خبر داد.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کردستان از برگزاری مراسم پیرشالیار در شهر اورامان تخت از توابع شهرستان سروآباد خبر داد.

رسول اشتودان در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به تامین مقدمات لازم برای استقبال از حضور مردم و گردشگران از این مراسم گفت: آیین سنتی پیرشالیار (کومسای) امسال نیز همانند سال های گذشته روز جمعه 12 اردیبهشت با حضور گردشگران داخلی و خارجی بر سر مرقد پیرشالیار در اورامان تخت برگزار می شود.

وی با اشاره به اهمیت برگزاری این آئین سنتی بیان کرد:  مراسم پیرشالیار یکی از مراسم ها و آیین های ثبت شده در فهرست آثار ملی کشور است که هر ساله دو بار در ماه های اردیبهشت و بهمن با حضور مردم منطقه اورامان تخت و مردم سایر مناطق استان و کشور به صورت ویژه و با شکوه هر چه تمام تر برگزار می شود.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کردستان با اشاره به مردمی برگزار شدن این مراسم، افزود: نکته قابل توجه این مراسم مردمی بودن آن است و این که این مراسم توسط خود مردم، ریش سفیدان و جوانان منطقه برگزار می شود و هیچ نهاد و یا اداره دولتی در امر برگزاری آن دخیل نیست.

وی با اشاره به تمهیدات صورت گرفته در راستای اسکان شماری از مهمانان این مراسم در شهر اورامان تخت بیان کرد: خوشبختانه در بحث اسکان مهمانان در منطقه اورامان هیچ مشکلی نداریم و خانه های استیجاری می توانند بخشی از مهمانان را اسکان دهد.

اشتودان به تجمع مهمانان در یک فضای کوچک و ازدحام آنها برای دیدن مراسم کومسای نیز اشاره کرد و یادآور شد: با برنامه ریزی و همکاری سازمان های مردم نهاد و همچنین جمعیت هلال احمر و نیروی انتظامی سعی داریم این برنامه با نظم و شکوه بهتری نسبت به سالهای گذشته برگزار شود.

وی با اشاره به تدارک برنامه های جنبی همزمان با برگزاری مراسم پیرشالیار در شهر اورامان تخت ادامه داد: بنا داریم که در حاشیه این مراسم نمایشگاه صنایع دستی و سوغات و همچنین مراسم مولودی خوانی را با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و مشارکت شهرداری اورامان تخت برگزار کنیم.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کردستان گفت: هم اکنون هفت مورد از مراسمات و آئین های مذهبی و سنتی در استان کردستان از جمله کومسایی در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است و تلاش می شود که آئین های این چنین برای حفاظت هر چه بهتر در کشور به ثبت ملی برسند.

اشتودان اظهار داشت: انتظار می رود با تدوام برگزاری این مراسم معنوی و همچنین تهیه مستندات مورد نیاز بتوانیم مراسم پیرشالیار را به ثبت جهانی برسانیم و در فهرست آثار جهانی یونسکو قرار دهیم.

وی در پایان عنوان کرد: ثبت جهانی این مراسم می تواند زمینه را برای حفظ و احیاء هر چه بهتر مراسم پیرشالیار فراهم کند و در همین راستا اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان از تمامی ظرفیت های در اختیار خود در این بخش استفاده می کند.

 

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

برچسب ها

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: