مطایبات به «سعدی» افزوده شد

1393/2/2 ۱۲:۵۱

مطایبات به «سعدی» افزوده شد

سعدی نوشته دكتر ضیاء موحد یکی از بهترین و خواندنی‌ ترین کتاب‌ ها درباره‌ این شاعر بزرگ زبان فارسی است. موضوع اصلی این نوشته سهم عظیم سعدی در پروراندن زبان فارسی و مقام والای او در شعر و ادب ایران است. نویسنده پس از شرحی کوتاه در باب زندگی و زمانه سعدی به بررسی آثار سعدی در ادبیات پندآموز و شعر غنایی می پردازد. سپس به تفصیل ویژگی های سبک او را در نظم و نثر برمی شمارد، و در پایان فهرست برگزیده ای از آثار سعدی پژوهان به دست می دهد. در هر فصل این کتاب خواننده با نکته های تازه ای آشنا خواهد شد که با ایجاز اما به روشنی بیان شده است.

 

 

سعدی نوشته دكتر ضیاء موحد یکی از بهترین و خواندنی‌ ترین کتاب‌ ها درباره‌ این شاعر بزرگ زبان فارسی است.

موضوع اصلی این نوشته سهم عظیم سعدی در پروراندن زبان فارسی و مقام والای او در شعر و ادب ایران است. نویسنده پس از شرحی کوتاه در باب زندگی و زمانه سعدی به بررسی آثار سعدی در ادبیات پندآموز و شعر غنایی می پردازد. سپس به تفصیل ویژگی های سبک او را در نظم و نثر برمی شمارد، و در پایان فهرست برگزیده ای از آثار سعدی پژوهان به دست می دهد. در هر فصل این کتاب خواننده با نکته های تازه ای آشنا خواهد شد که با ایجاز اما به روشنی بیان شده است.

در ویراست جدید این كتاب پیوستی در باب مطایبات افزوده شده است. مطایبات كه هزلیات هم نامیده می شود در ادبیات جهانی سابقه ای كهن دارد.

از روزآمد كردن چاپ دوم این دفتر در سال 1374 تاكنون هجده سال می گذرد و به اعتقاد مولف سعدی پژوهی رشدی چشمگیر و بی سابقه كرده است. از این رو برای اطلاع خوانندگان بعضی از این پژوهش ها را كه خود مرجعی برای دسترسی به آثار دیگر هستند به كتابشناسی افزوده شده است.

 

فهرست آن از این قرار است:

درآمد

افصح المتكلمین

تولد و وفات

زمانه سعدى

بازگشت به شیراز

سعدی، شاعر ناصح

ادبیات پند آموز

سعدى عاشق

غزلهاى عاشقانه

غزلهاى عارفانه

غزلهاى پند آموز

تلفیق ادبیات پند آموز و شعر غنایى

تاملات در سبك آثار سعدى

واژگان سعدى

زبان محاوره

تناظر ترتیب نحو و معنى

گلستان

ـ وزن نثر گلستان

ـ گلستان و مقامات حمیدى

سعدى و ساختار زبان عربى

شعر تصویرى و شعر گفتارى

ایجاز

حذف

شاعر قطعه سرا

سعدی زبان و شخصیت

پیوست: مطایبات سعدی

براى مطالعه بیشتر

نمایه

ضیاء موحد دکترای فلسفه از یونیورسیتی کالج لندن و مدرس فلسفه تحلیلی و منطق جدید در دانشگاه های ایران است. آثار ادبی او، گذشته از مقاله های متعدد، شامل دو مجموعه: آبهای مرده مروارید و غرابهای سفید و ترجمه نظریه ادبیات نوشته آوستن وارن و رنه ولک است.

ویراست پنجم كتاب سعدی (با پیوستی در باب مطایبات) تالیف دكتر ضیاء موحد در شمارگان 2200 نسخه، 239 صفحه و به بهای 120000 ریال از سوی انتشارات نیلوفر در سال 1392 منتشر شده است.

میراث مکتوب

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: