سروده‌های شاعران ایرانی به عربی منتشر شد

1393/1/27 ۲۳:۳۸

سروده‌های شاعران ایرانی به عربی منتشر شد

مجموعه شعرها و پژوهش‌های شاعران ایرانی به زبان عربی با عنوان "دیوان شعر عربی در ایران" به کوشش سمیر ارشدی استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه کویت و با همکاری رایزنی فرهنگی کشورمان در این کشور منتشر شد.

مجموعه شعرها و پژوهش‌های شاعران ایرانی به زبان عربی با عنوان "دیوان شعر عربی در ایران" به کوشش سمیر ارشدی استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه کویت و با همکاری رایزنی فرهنگی کشورمان در این کشور منتشر شد.

بنا بر اعلام، این مجموعه که توسط موسسه آفرینش‌های ادبی بابطین چاپ و در سطح کشورهای عرب‌زبان توزیع شده با قطع بزرگ و در 335 صفحه منتشر شده و در آن آثاری از 35 شاعر ایرانی از دانشگاه‌های قم، گیلان، لرستان، تهران، اهواز، آبادان، اصفهان و شیراز به زبان عربی به همراه بیوگرافی سرایندگان به چاپ رسیده است.

عباس خامه‌یار، رایزن فرهنگی کشورمان در کویت، در مقدمه این کتاب می‌نویسد: شاعران در جامعه ایران از مقام والا و جایگاه مقدسی برخوردارند و با دیداری گذرا از آرامگاه حافظ و سعدی در شیراز، فردوسی در طوس، خیام در نیشابور، باباطاهر عریان در همدان و صاحب بن عباد در اصفهان می‌توان به احترام و اهتمام ویژه‌ای که مردم مسلمان ایران به شعر و ادب انسانی و اسلامی دارند پی برد. ادبیات مقاومت که زاییده مجاهدات جوانان سلحشور ایرانی در دوارن انقلاب و جنگ هشت‌ساله دفاع مقدس است تأثیر شگرفی بر ادبیات معاصر عرب داشته و امروزه سروده‌ها و اشعار دوران دفاع مقدس الهام‌بخش بسیاری از ناقدان و شاعران عرب است.

عبدالعزیز سعود البابطین از شاعران معروف عرب و رییس موسسه آفرینشهای ادبی کویت نیز در پیش‌درآمدی تاکید می‌کند که شاعران سُترگ ایران همه آثار خود را از آیات قرآن کریم و احادیث شریف الهام گرفته و این مفاهیم الهی را به سبکی دلنشین به زبان شعر درآورده‌اند.

همچنین ارشدی استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه کویت و گردآورنده کتاب می‌نویسد: همانگونه که شاعران سرشناس عرب همچون متنبی، ابوتمام و بحتری زیباترین اشعار خود را در ایران سرودند بسیاری از شاعران نامدار ایرانی مانند سعدی و مولانا اشعار نغز و ماندگاری به زبان عربی سروده‌اند که در طول قرنهای گذشته توسط فرهیختگان عرب زمزمه می‌شود.

در این اثر علاوه بر اشعار 35 نفر از شاعران ایرانی به زبان عربی چهار مقاله و پژوهش درباره اهتمام ایرانیان به ادبیات عرب و بویژه در زمینه صرف و نحو به چاپ رسیده است.

شاعران ایرانی در این کتاب شعرهایی درباره انتفاضه فلسطین و مظلومیت کودکان سنگ به دست فلسطینی، تاریخ کهن اصفهان و شیراز، اهمیت دوستی و تفاهم ملت‌های مسلمان و وحدت مسلمانان نوشته‌اند.

چهار پژوهش علمی با عنوان "شعور شاعر در قصاید سعدی شیرازی" به قلم محمدعلی آذرشب استاد دانشگاه تهران ، "نقد و بررسی اشعار دکتر نادر نظام تهرانی" به قلم دکتر نصرالله شاملی استاد دانشگاه اصفهان، "نقد و بررسی شعر عربی در جمهوری اسلامی ایران" به قلم دکتر عبدالرضا عطاش استاد دانشگاه آبادان و "ویژگی‌های شعر در ایران بخصوص در منطقه خوزستان" اثر دکتر عباس طائی استاد دانشگاه شهید بهشتی تهران ضمیمه این کتاب است.

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

برچسب ها

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: