در صورت تشکیل نشدن دادگاه تجدید نظر، الواح هخامنشی، به ایران باز‌گردانده می شود

1393/1/26 ۱۳:۴۷

در صورت تشکیل نشدن دادگاه تجدید نظر، الواح هخامنشی، به ایران باز‌گردانده می شود

هزار لوح گلی هخامنشی که ماجرای پر فراز و نشیبی را طی سال‌های گذشته گذرانده، اکنون با تلاش‌های پیگیرانه مسئولان میراث فرهنگی،در صورت اینکه تا 5 روز دیگر دادگاه تجدید نظر تشکیل نشود، تا 3 ماه دیگر به ایران باز می‌گردد.

 

7 هزار لوح گلی هخامنشی که ماجرای پر فراز و نشیبی را طی سال‌های گذشته گذرانده، اکنون با تلاش‌های پیگیرانه مسئولان میراث فرهنگی،در صورت اینکه تا 5 روز دیگر دادگاه تجدید نظر تشکیل نشود، تا 3 ماه دیگر به ایران باز می‌گردد.

مسعود سلطانی‌فر، رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری با تاکید بر تلاش بسیاری از کارشناسان سرشناس ایران که شهادت آن‌ها بارها و بارها رای دادگاه های حقوقی آمریکا را به نفع ایران تمام کرده گفت که همین کارشناسان برای بازگرداندن الواح هخامنشی به آمریکا سفر می‌کنند.

عبدالمجید ارفعی، پژوهشگر و متخصص زبان‌های باستانی اکدی و عیلامی و از آخرین بازماندگان مترجم خط میخی عیلامی در جهان و از مهم‌ترین کتیبه‌خوانان ایران که بارها در دادگاه‌های تشکیل شده رای داده است، در گفت و گو با chn، می‌ گوید:« تا  پنج روز دیگر آمریکایی ها حق تشکیل دادگاه تجدید نظر دارند اگر این دادگاه تشکیل نشود، به زودی راهی می شویم تا لوح‌ها را به ایران بیاوریم، بعد از یک مدت اقامت دو سه ماهه آثار را جمع و جور می‌کنیم و بعد آن‌ها را به ایران می آوریم، چراکه باید این اقدام با دقت انجام شود.»

او در پاسخ به این سوال که خوانش بقیه این لوح‌ها را خود او به عهده می گیرد، می‌گوید:« یک مقدار خوانش های قبلی که من انجام داده‌ام، اگر عمری باشد، باز هم خوانش آن‌ها را به عهده می‌گیرم. البته حتما از کسانی که خط میخی را می دادند، کمک خواهم گرفت و آن‌ها راه مرا ادامه می دهند.

به گفته او، اسناد اداری سرشار از نامه‌های ایرانی و غیر ایرانی است و اطلاعات دینی و اطلاعات سیستم‌های پرداخت حقوق دوره هخامنشی است.

خبرگزاری میراث فرهنگی

 

 

 

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

برچسب ها

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: