حامیان راستین فرهنگ و دین

1393/1/19 ۱۳:۱۰

حامیان راستین فرهنگ و دین

نوزدهم فروردین سالروز شهادت، سید محمد باقر صدر و خواهرش بنت الهدی است؛ حامیان راستین دین اسلام که سراسر عمر خویش را در راه ترویج و اعتلای این آیین و فرهنگ سپری کردند و سرانجام در راه تحقق آرمان و رسیدن به اهداف شان به شهادت رسیدند.

 

نوزدهم فروردین سالروز شهادت، سید محمد باقر صدر و خواهرش بنت الهدی است؛ حامیان راستین دین اسلام که سراسر عمر خویش را در راه ترویج و اعتلای این آیین و فرهنگ سپری کردند و سرانجام در راه تحقق آرمان و رسیدن به اهداف شان به شهادت رسیدند.

سیدمحمد باقر صدر در 1313 هجری خورشیدی در شهر کاظمین عراق دیده به جهان گشود. پدرش سید حیدر در جوانی درگذشت و پدر بزرگش آیت الله سید اسماعیل صدر از مراجع بزرگ تقلید شیعه سرپرستی آنها را برعهده گرفت.

او از پنج سالگی به مدرسه رفت؛ هوش و استعداد بی نظیرش، تعجب همگان را برانگیخت. با پایان دوره ی ابتدایی به توصیه و سفارش شیخ محمدرضا و شیخ مرتضی آل یاسین، دایی های خود به تحصیل حوزوی پرداخت و همراه برادرش به نجف رفت و از محضر استادان بنامی چون آیات عظام سید محسن حکیم، سید محمد روحانی، شیخ صدرا بادکوبه ای، مرحوم محقق شیخ حسین حلی و سید ابوالقاسم خویی کسب فیض کرد و به درجه اجتهاد مطلق نایل آمد.

سیدمحمد باقر صدر با راه اندازی سیستم آموزشی جدید و اصلاح برخی از نارسایی ها، ابزار فعال و پویا شدن حوزه را فراهم ساخت. وی هر یک از شاگردان خود را موظف به تحقیق در یکی از شاخه های علوم اسلامی کرد و با تبادل یافته های جدید آنها، در جلسه های درس باعث رشد و شکوفایی فکری شاگردانش شد.

از این متفکر بزرگ جهان اسلام آثاری بزرگی به یادگار مانده که از آن جمله می توان به غایة الفکر فی علم الاصول، فلسفتنا، اقتصادنا، ماذا تعرف عن الاقتصاد الاسلامی، الانسان المعاصر و المشکله الاجتماعیه، البنک الاّربوی فی الاسلام، الاسس المنطقیه الاستقراء، بحوث فی شرح العروة الوثقی، الفتاوی الواضحه، منهاج الصالحین و التعلیقه علیه اشاره کرد.

آیت الله سید محمدباقر صدر از نخستین روزهای آغاز مبارزه های ملت مسلمان ایران علیه رژیم استبدادی پهلوی، حمایت قاطع خود را از امام خمینی و نهضت اسلامی در ایران اعلام کرد و از شاگردان و مریدان خود خواست تا همه ی تلاش خود را برای پیروزی و به ثمر نشستن انقلاب در ایران بکار گیرند.

با پیروزی انقلاب اسلامی ایران در 1357 هجری خورشیدی، اندیشه های سید محمد باقر صدر تاثیری انکارناپذیر بر قانون اساسی جمهوری اسلامی گذاشت. دامنه این اثرپذیری تا آنجا است که برخی شهید صدر را پدرخوانده ناشناخته قانون اساسی جمهوری ایران می‏دانند.

رژیم بعث عراق فشارها بر آیت الله صدر را افزایش داد، امام خمینی از او خواست تا با حضور در سنگر جهاد و مقاومت تا رفع کامل ظلم و استبداد از پای ننشیند.

وی نیز ضمن اعلام تبعیت از امام، آمادگی خود را برای ادامه ی مقاومت اعلام کرد، مردم نیز به منظور حمایت و همبستگی با آیت الله صدر از منطقه های مختلف عراق به نجف روانه شدند. رژیم بعث که از این حرکت، وحشت زده شده بود با یورش به مردم، تعداد زیادی از آنها را دستگیر کرد.

آیت الله صدر با محکوم کردن این اقدام حکومت، 16 رجب 1399 هجری قمری را اعتصاب عمومی اعلام کرد. مردم عراق نیز با اجابت ندای حق مرجع خود دست از کار کشیدند و مغازه ها را تعطیل کردند. فردای آن روز، عوامل رژیم با حمله به منزل آیت الله، او را دستگیر کردند.

با شدت گرفتن اعتراض مردم در حمایت از آیت الله صدر، رژیم بعث به ظاهر وی را آزاد کرد اما در منزل خودش، وی را زیر نظر گرفت و از رفت و آمد مردم به منزل او جلوگیری به عمل آورد.

عمال رژیم بعث بار دیگر در 19جمادی الاول 1400 هجری قمری آیت الله صدر را دستگیر و به زندان منتقل کردند. فردای آن روز، بنت الهدی صدر خواهر آیت الله صدر را نیز دستگیر و به بغداد فرستادند.

آیت الله صدر که در زندان رژیم بعث، شدیدترین شکنجه ها را تحمل کرده بود، سرانجام در 23 جمادی الاول 1400 هجری قمری برابر با 19 فروردین 1359 هجری خورشیدی به همراه خواهر بزرگوارش به شهادت رسیدند. پیکر پاک این 2 شهید بزرگوار در کنار مرقد مطهر امیرالمومنین علی(ع) و در آرامگاه خانوادگی شرف الدین به خاک سپرده شد.

***در پایان گذری کوتاه بر زندگی نامه ی بنت الهدی صدر داریم که به همراه برادر به شهادت رسید.

بنت الهدی صدر در 1357 هجری قمری در خانواده ای مذهبی دیده به جهان گشود. او در 6 ماهگی، پدر بزرگوارش را از دست داد و در دامن مادری عالم و فرزانه پرورش یافت. بنت الهدی خواندن و نوشتن را از مادر آموخت و در 11 سالگی به همراه 2 برادر بزرگوارش آقا سید اسماعیل و آقا سید محمدباقر جهت کسب علم به نجف رفت و در آنجا تحصیلات خود را در زمینه ادبیات، اصول فقه و علم حدیث تکمیل کرد و با مطالعه در مباحث فقهی، اخلاقی و تفسیر به درجه اجتهاد نایل آمد.

این بانوی اندیشمند مسلمان آثاری ارزشمند را به رشته تحریر درآورد که از آن جمله می توان به کلمه و دعوه، المباحث عن الحقیقة، صراع، لقاء فی المستشفی، امرأتان و رجل، مذاکرات الحج، لیتنی کنت اعلم و نساء العقیده اشاره کرد.

وی با هدف زنده نگاه داشتن فرهنگ غنی اسلامی به تربیت و آموزش دختران و زنان مسلمان همت گماشت و با تاسیس یک مرکز فرهنگی در شهر کاظمین به ارشاد و راهنمایی بانوان عراقی پراخت.

سرانجام این بانوی مومن و متعهد به همراه برادرش در راه احقاق حق به شهادت رسید.

برگرفته از: کتاب صدر شهادت

خبرگزاری ایسنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

برچسب ها

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: