موزه ملی ایران آماده میزبانی از الواح هخامنشی

1393/1/16 ۰۰:۰۴

موزه ملی ایران آماده میزبانی از الواح هخامنشی

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از آمادگی موزه ملی ایران برای میزبانی از الواح هخامنشی خبر داد و گفت: امیدواریم با استمرار روند حقوقی، به زودی شاهد بازگرداندن این اشیای تاریخی به کشور باشیم.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از آمادگی موزه ملی ایران برای میزبانی از الواح هخامنشی خبر داد و گفت: امیدواریم با استمرار روند حقوقی، به زودی شاهد بازگرداندن این اشیای تاریخی به کشور باشیم.

 مسعود سلطانی‌فر، اظهار کرد: موزه ملی ایران آماده‌ی میزبانی از این اشیای تاریخی است و امیدواریم با استمرار روند حقوقی، به زودی شاهد بازگرداندن این اشیای تاریخی به کشور باشیم.

معاون رئیس جمهور با اشاره به حکم دادگاه ایالتی شیکاگو امریکا درباره‌ی الواح هخامنشی گفت: بر اساس مصوبه سال 1314 هیات دولت وقت، 30 هزار قطعه از الواح به دست آمده در کاووش‌های تخت جمشید، در قالب 50 صندوق برای انجام کارهای مطالعاتی به موسسه شرق‌شناسی دانشگاه شیکاگو ارسال شد. تا این‌که در سال 1327، 150 قطعه و در سال 1380، 200 قطعه دیگر از این الواح به کشور بازگردانده شدند.

او بیان کرد: در دهه گذشته پیرو شکایت خانواده‌های جمعی از قربانیان یک حادثه انفجار که به دادگاه فدرال ایالت شیکاگو ارائه شد، حکمی مبنی بر حراج الواح مذکور و پرداخت غرامت به خانواده‌ی قربانیان صادر شد.

وی افزود: با توجه به جنبه فرهنگی اشیای مذکور و این‌که نقش ایران در آن به اثبات نرسید، حکمی در دادگاه تجدید نظر مبنی بر نقض حکم دادگاه بدوی صادر و بر پایه این حکم حراج اشیای مذکور منتفی شد.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همچنین با اشاره به تعداد قابل توجه بناها و محوطه‌های تاریخی که نیازمند شناسایی، ثبت و مرمت هستند ، منابع اختصاص یافته به این موضوع را بسیار ناچیز برشمرد و برنامه‌ریزی برای سیاست‌های جدید با هدف صیانت از میراث فرهنگی کشور را ضروری دانست.

به گزارش ایسنا؛ دادگاه فدرال شیکاگوی آمریکا در حکمی که به تازگی صادر کرده، اجازه فروش الواح گلی هخامنشی را که به صورت امانت در موسسه‌ی شرق‌شناسی شیکاگو قرار دارد، صادر نکرد. حالا موسسه شرق شناسی دانشگاه شیکاگو می‌تواند از تحویل این اشیای باستانی به شاکیان اسرائیلی پرونده بمب‌گذاری در مرکز خرید اورشلیم به جای غرامت 412 میلیون دلاری جلوگیری کند.

رابرت گتلمن، قاضی این پرونده تاکید کرده است که این آثار به منظور پژوهش‌های باستان‌شناسی در اختیار مؤسسه شیکاگو قرار گرفته و اهداف تجاری در آن وجود ندارد، بنابراین نمی‌توان آنها را مصادره کرد.

همچنین آبان ماه سال گذشته که رییس مرکز شرق‌شناسی دانشگاه شیکاگو در امریکا - گیل استاین - برای شرکت در همایش بین‌المللی باستان‌شناسان جوان به ایران آمده بود و خود و مرکز تحت مدیریتش را امانت‌دار الواح هخامنشی می‌دانست، درباره‌ی سرنوشت پرونده‌ی مربوط به توقیف این الواح، در دادگاه فدرال آمریکا به خبرنگار ایسنا گفت: با توجه به روند این پرونده، امیدواریم تا یک‌ونیم سال آینده، این قضیه به‌خوبی برطرف شود.

وی همچنین درباره‌ی مطالعه و بررسی الواح هخامنشی در این مرکز، توضیح داد: الواحی که مرکز شرق‌شناسی از ایران امانت گرفته است، اکنون در پروژه‌ی مستندنگاری هستند. دولت آمریکا دومیلیون دلار بودجه به این مرکز اختصاص داد تا دستگاهی با هدف مستندنگاری الواح هخامنشی خریده شود. اکنون این دستگاه خریده شده و کار مستندنگاری الواح هخامنشی توسط هیأتی شامل دانشمندان در حال انجام است. این دستگاه در مستندنگاری هر لوح، 20 تا 30 نقطه‌ی شیء را در آن واحد، اسکن و از آن‌ها عکس‌برداری می‌کند.

استاین درباره‌ی زمان‌بندی پایان این پروژه نیز توضیح داد: کارشناسان هر روز در حال کار روی الواح هستند. حدود 10هزار لوح سالم در دست داریم که کار مستندنگاری هر کدام از آن‌ها تقریبا هشت ساعت در روز زمان می‌خواهد. وقتی خروجی به کامپیوتر داده می‌شود، مانند یک عکس سه‌بعدی از هر طرف می‌توان آن شیء را دید.

وی با تأکید بر این‌که نتایج خوبی از پژوهش‌های انجام‌شده در این زمینه تا کنون به‌دست آمده است، با اشاره به پایان کار مستندنگاری پنج‌هزار لوح از این تعداد، افزود: در حال شناختن موارد کشف‌شده در الواح بررسی‌شده هستیم. براساس این اطلاعات، افراد و ملت‌های مختلفی درگیر معاملات و مدیریت در تخت جمشید بودند و به اقصی نقاط خاورمیانه رفت‌وآمد داشتند.

او اضافه کرد: پس از پایان مستندنگاری همه‌ی الواح، مدارکی که مستندنگاری می‌شوند، در معرض نمایش قرار می‌گیرند.

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

برچسب ها

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: