تاکید مصباح یزدی بر اصالت دادن به فرهنگ دینی

1393/1/13 ۱۲:۲۷

تاکید مصباح یزدی بر اصالت دادن به فرهنگ دینی

رییس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: اصالت دادن به فرهنگ دینی و فعالیت در این زمینه باید یکی از اولویت‌های شهرداری قم باشد.

 رییس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: اصالت دادن به فرهنگ دینی و فعالیت در این زمینه باید یکی از اولویت‌های شهرداری قم باشد.

به گزارش دبا به نقل از ایسنا آیت‌الله محمدتقی مصباح‌یزدی در دیدار با شهردار قم با اشاره به سالروز جمهوری اسلامی اظهار کرد: کار بزرگ امام(ره) در حقیقت جهشی عظیم در تاریخ منطقه بوده است.

وی افزود: رهبر معظم انقلاب امسال را به نام فرهنگ و اقتصاد با عزم ملی و مدیریت جهادی نامگذاری کرده‌اند و شهرداری‌ها هم به دلیل ارتباط نزدیکی که با فعالیت‌های اقتصادی و فرهنگ عمومی جامعه دارند می‌توانند در این زمینه تاثیرگذار باشند.

وی با بیان این‌که «فرهنگ در حوزه کار شهرداری در دو بخش قابل بررسی است» گفت: نخست باید به فرهنگ عمومی جامعه توجه داشت و در مرحله بعد فرهنگ دینی و انقلابی را مورد بررسی قرار داد.

رییس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) ادامه داد: در سال‌های گذشته رویکرد نسبتا خوبی از سوی مردم نسبت به برخی نهادها از جمله شهرداری وجود نداشته و آن هم به دو دلیل است، یکی این‌که مردم اطلاع درستی از خدمات شهرداری ندارند و دیگر این‌که برخی افراد هم بعضا در مجموعه‌های شهری تخلفاتی داشته‌اند که این مساله مردم را بدبین می‌کند.

وی با بیان این‌که «رگه‌هایی از آن رویکرد منفی هنوز در برخی مردم وجود دارد» خاطرنشان کرد: این فرهنگ باید تغییر کند و دیدگاه‌ها مثبت شود، روحانیت در این زمینه می‌تواند تاثیرگذار باشد تا دیدگاه‌ها اصلاح شود ولی شهرداری خودش رکن اصلی است و با حسن رفتار و عملکرد می تواند رویه مذکور را تغییر دهد.

وی با اشاره به پرداخت عوارض از سوی مردم به شهرداری‌ها گفت: اگر مردم محل مصرف این عوارض را ندانند یا نتیجه این امر را در شهرشان نبینند بدبین خواهند شد؛ بنابراین اطلاع‌رسانی صحیح موجب تصحیح رویکردها خواهد شد.

عضو مجلس خبرگان در بخش دیگری از سخنان خود به فرهنگ دینی اجتماع اشاره کرد و افزود: به این مقوله نه به عنوان یک ابزار پیشرفت بلکه به عنوان یک امر اصالت‌دار و حتی مقدم بر دیگر امور باید نگاه کرد؛ زیرا انقلاب ما نیز یک تحول برآمده از دین بوده است.

وی با بیان این‌که «تحولات جهادی موجب بروز آسیب‌هایی در این زمینه در سطح کشور ما شده است» گفت: نفوذ رسانه‌ای غرب بسیار زیاد است و در این میان مبارزه منفی تاثیر چندانی نمی ‌واند داشته باشد البته نباید مقابله با آن‌ها را رها کرد.

وی تصریح کرد: برای مقابله صحیح با این تهاجم فرهنگی و ضددینی باید فعالیت فرهنگی مثبت داشت تا عملا وارد فاز بازدارندگی در مقابله با آن‌ها شویم؛ دستگاه‌های سیاستگذار در سطح ملی نظیر وزارت ارشاد، حوزه علمیه، صداوسیما و غیره نقش مهمی دارند ولی شهرداری‌ها هم از این مقوله جدا نیستند.

استاد برجسته حوزه علمیه قم افزود: برای اصلاح فرهنگی و مقابله با تهاجمات غرب، نیازمند همکاری ملی و همدلی مردمی هستیم و رهبر معظم انقلاب هم بر این امر تاکید دارند.

وی با بیان این‌که «اگر شهرداری تمام همت خود را صرف امور عمرانی بدون توجه به فرهنگ دینی کند شاهد بروز آسیب و فساد حتی در همان طرح‌های عمرانی خواهیم بود»، خاطرنشان کرد: اگر بوستانی ساخته می‌شود باید فرهنگ‌سازی و آموزش‌های دینی لازم را در همان مکان داشته باشیم تا از بروز آسیب جلوگیری کنیم.

وی با بیان این‌که «توجه به فرهنگ دینی در همه امور شهری موجب مقابله صحیح با تهاجم فرهنگی غربی می شود»، افزود: این کار کمک به اهداف انقلاب اسلامی نیز هست؛ در برنامه‌ریزی‌های شهری و قبل از تصمیم گیری‌ها باید از سایر نهادها دعوت به همفکری شود تا بعدا مشکلی به وجود نیاید.

مصباح یزدی افزود: اصالت دادن به فرهنگ دینی و فعالیت در این زمینه باید یکی از اولویت‌های شهرداری قم باشد؛ منتظر طرح‌ها و مصوبه‌های کلان نباشید و از ظرفیت‌های قانونی خود بهره ببرید تا بتوانید سهمی در ارتقای فرهنگ دینی جامعه خود داشته باشید.

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

برچسب ها

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: