استقبال نوروزی «کریستیز» از ٢٠هنرمند ایرانی

1392/12/25 ۱۱:۴۵

استقبال نوروزی «کریستیز» از ٢٠هنرمند ایرانی

شب سال نو، درست ٢٤ساعت مانده به آغاز سال جدید، هنر ایران در شانزدهمین دوره کریستیز خاورمیانه در دوبی به دیدار رقبای عرب و ترک می‌رود. کریستیز از سال 2006 تاکنون به‌طور منظم 15فصل فروش خاورمیانه خود را در ماه‌های آوریل و اکتبر برگزار کرده و البته برای اولین‌بار است که این حراج در آستانه نوروز و در ماه «مارس» برگزار می‌شود.

 

نیما توسلی: شب سال نو، درست ٢٤ساعت مانده به آغاز سال جدید، هنر ایران در شانزدهمین دوره کریستیز خاورمیانه در دوبی به دیدار رقبای عرب و ترک می‌رود. کریستیز از سال 2006 تاکنون به‌طور منظم 15فصل فروش خاورمیانه خود را در ماه‌های آوریل و اکتبر برگزار کرده و البته برای اولین‌بار است که این حراج در آستانه نوروز و در ماه «مارس» برگزار می‌شود. شامگاه ٢٨اسفند در سالن «گودولفین» برج‌های دوقلوی امارات، محل همیشگی برپایی این حراج، ١١٥نقاشی، نقاشیخط و مجسمه مدرن و معاصر هنر عرب، ترکیه و ایران روی میز حراج می‌رود که ٢٩اثر آن از ٢٠هنرمند ایرانی است؛ هنرمندانی همچون پرویز تناولی، سیدمحمد احصایی، حسین زنده‌رودی، عباس کیارستمی، علی شیرازی، نصرالله افجه‌ای، مسعود عربشاهی، فرهاد مشیری و... در این دوره حضور دارند. این نخستین‌باری است که کریستیز در آخرین روز اسفندماه برپا می‌شود، گویا مدیران این حراج خواسته‌اند همزمان با برگزاری آرت‌دوبی و حضور مجموعه‌داران چند ملیتی، این رویداد را برپا کنند تا شاید فرصتی برای جلب خریداران تازه فراهم آید. به علت تغییر زمان برگزاری، کریستیز ترجیح داده بعد از مدت‌ها حراج خاورمیانه‌اش را یک شب با تمرکز بر پیشکسوتان و آثار مدرن برگزار کند.

در این شب، از پنج هنرمند بیش از یک اثر روی میز حراج می‌رود. چهار مجسمه پرویز تناولی، از جمله سه‌مجسمه «هیچ» و یک مجسمه «شاعر ایستاده» از جمله این آثار است که در میانشان «هیچ زرد» دو متری فایبرگلاس با برآورد قیمت ٢٥٠تا٣٥٠هزاردلار بالاترین پیشنهاد را دارد. سه نقاشیخط سیدمحمد احصایی نیز که دو اثر آن ٨٠تا١٢٠هزاردلار ارایه می‌شود، سه‌نقاشی فرهاد مشیری که گران‌ترین آن ١٥٠ تا ٢٠٠هزاردلار است، دو اثر زنده‌رودی که بالاترین آن صد تا ١٥٠هزاردلار و دو نقاشی مسعود عربشاهی ٢٠ تا ٢٥هزاردلار قیمت‌گذاری شده‌اند، از جمله دیگر آثار هنرمندانی است که بیش از یک اثر در این حراج دارند.

از سهراب سپهری یک نقاشی از سری انتزاعی، ٦٠ تا ٨٠هزاردلار پیشنهاد و از نصرالله افجه‌ای و علی شیرازی نیز آثاری ارایه خواهد شد. اثر دومتردردومتر افجه‌ای ٦٠تا٨٠هزاردلار ارزیابی شده و این در حالی است که نقاشیخط علی شیرازی، نستعلیق جلی سبز رنگ بر پس‌زمینه سیاه است که از آمریکا به حراج کریستیز آمده و ابعاد آن ١٥٠در١٥٠سانتیمتر است. این اثر ١٥ تا ٢٠هزاردلار قیمت‌گذاری شده است. از عباس کیارستمی هم عکسی از سری درختان چکش می‌خورد که ٣٠ تا ٤٠هزاردلار برآورد شده است. همچنین جعفر روح‌بخش با نقاشی نفت، شن، ماسه، گچ و رزین روی بوم مربوط به 1970و قیمت تخمینی بین 25 تا 35هزاردلار، منصور قندریز با نقاشی نفت و لاک روی بوم مربوط به 1964 و قیمت تخمینی بین 50 تا 70هزاردلار، رضا مافی با نقاشی نفت و طلا مربوط به 1970 و قیمت تخمینی بین 30تا40هزاردلار، صادق تیرافکن با چاپ سیباکروم با عنوان «اسرار جهان شماره3» مربوط به 2010 و قیمت تخمینی بین 10 تا 15هزاردلار، کوروش شیشه‌گران با نقاشی اکریلیک با عنوان «یک حرکت رنگ» مربوط به سال 2005 و قیمت تخمینی بین 25 تا 30هزاردلار، منوچهر یکتایی با نقاشی رنگ‌وروغن مربوط به سال1965 و قیمت تخمینی بین 10تا15هزاردلار، رضا درخشانی با نقاشی نفت و مینا با عنوان «پیش‌درآمد صورتی» مربوط به 2011 و قیمت تخمینی بین 80 تا 120هزاردلار، رکنی حائری‌زاده با نقاشی رنگ‌وروغن با عنوان «غرق‌شدن یک کتاب توسط عمر خیام» مربوط به 2004 و قیمت تخمینی بین 25 تا 30هزاردلار و مهرداد محبعلی با نقاشی اکریلیک با عنوان «در انتظار حکم» مربوط به 2013 و قیمت تخمینی بین 15تا20هزاردلار از دیگر هنرمندانی هستند که آثارشان در حراج کریستیز دوبی حضور دارد. در این حراج اثری از علی بنی‌صدر، هنرمند جوان ایرانی متولد 1976 نیز با نام «سیاه3» با قیمت تخمینی 120تا180هزاردلار ارایه شده که حایزاهمیت است. همچنین با توجه به مرگ بانوی هنرمند، فریده لاشایی (2013-1944)، اثر «بی‌نام» او که در سال 1994 نقاشی شده، عرضه خواهد شد. این اثر، نقاشی اکریلیک قوی‌ای است که در آن درختانی ترسیم شده‌اند. قیمت تخمینی این اثر بین 35 تا 50هزاردلار در نظر گرفته شده است.

اما در کنار هنرمندان ایرانی، هنرمندان معروف منطقه نیز حضوری فعال در این دوره از حراج دارند. دو اثر از محمود حمد، هنرمند سوری (1988-1923) از جمله آثار نادری است که در این حراج، توسط کلکسیون خانوادگی این هنرمند عرضه خواهد شد. این دو اثر «فاتح» (1966) با قیمت تخمینی بین 25تا30هزاردلار و «بسم‌الله الرحمن‌الرحیم» (1982) با قیمت تخمینی بین 15تا20هزاردلار است. اثری از هنرمند مصری متولد سال 1931 عمرالنقدی که «بی‌نام» و مربوط به 1989 است، در این حراج عرضه می‌شود. این اثر در حمایت از مرکز فرانسوی H & H که از هنرمندان جوان حمایت می‌کند به فروش خواهد رسید. این مرکز توسط فرانسین هینریش و پسرش فیلیپ، پایه‌گذاری شده است. فرانسین هنریش دیپلماتی بوده که در آفریقا، تونس، هند و مصر فعالیت می‌کرده است. او در بازنشستگی خود به فرانسه بازگشت و یک موزه خصوصی پر از آثاری که در دوران دیپلمات‌بودنش خریداری کرده بود، راه انداخت. این مکان در شاتو دو شسنی (Chateau du Chesney) در نُرماندی واقع شده و بخشی از موزه به آثار النقدی اختصاص دارد و به همین دلیل، آثار انتخابی او برای این بنیاد به فروش می‌رود.

از ترکیه، هنرمند پیشرو معاصر این کشور، آزاده کوکر که متولد 1949 است، اثری با عنوان «اکستازی» که یک منظره کلاژ ترکیبی و صورت‌های جمجمه‌ای ترساننده کوچک را همراه با پوششی سبک نشان می‌دهد، ارایه می‌شود. در این دوره پرتره‌ای قابل‌توجه از ایمن بعلبکی هنرمند لبنانی متولد 1975 مربوط به 2011 نیز شرکت دارد که بین 40 تا 60هزاردلار قیمت‌گذاری شده است.

 از الجزایر نیز، منیر فاطمی متولد 1970 با اثری با نام «کسانی که می‌دانند، کسانی که نمی‌دانند» حضور دارد. این اثر مربوط به سال 2009-2008 است و بین 80 تا 120هزاردلار قیمت‌گذاری شده است. حراج ساعت نیز، شب بعد از حراج آثار هنری، توسط «پاتک فیلیپ» انجام خواهد شد و نکته مهم این است که از آثار عرضه‌شده بیش از 10نسخه بیشتر تولید نشده است.

افزایش اندک قیمت آثار هنرمندان ایرانی، حضور پررنگ استادان مدرنیست کشورمان و نیز ارایه بسیاری از کارهای ایرانی از اروپا و آمریکا از دیگر نکات شانزدهمین حراج کریستیز خاورمیانه به‌شمار می‌رود که ساعت هفت بعدازظهر 19 مارس (٢٨ اسفند) آغاز به کار می‌کند و انتظار می‌رود، سه ساعت به طول انجامد.

منبع: روزنامه شرق

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

برچسب ها

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: