برگزاری سمینار "نقش ایرانیان در گسترش مطالعات اسلامی" در اندونزی

1392/12/19 ۱۲:۲۲

برگزاری سمینار

سمینار"نقش ایرانیان در گسترش مطالعات اسلامی" در دانشگاه "رادن فتَح" شهر پالمبانگ اندونزی با همکاری رایزنی فرهنگی ایران و معاونت بین الملل دانشگاه رادن فتح برگزار شد. در افتتاحیه این سمینار،" افلاطون مختار اشعری"رئيس دانشگاه "رادن فتَح" اظهار داشت: خوشحال هستیم که زمینه همکاری هاري فرهنگی و علمی فیما بین ایران با این دانشگاه فراهم شده است.


سمینار"نقش ایرانیان در گسترش مطالعات اسلامی" در دانشگاه "رادن فتَح" شهر پالمبانگ اندونزی با همکاری رایزنی فرهنگی ایران و معاونت بین الملل دانشگاه رادن فتح برگزار شد.
در افتتاحیه این سمینار،" افلاطون مختار اشعری"رئيس دانشگاه "رادن فتَح" اظهار داشت: خوشحال هستیم که زمینه همکاری هاري فرهنگی و علمی فیما بین ایران با این دانشگاه فراهم شده است.
 
وي که در نوزدهمین سالگرد رحلت امام خمینی (ره) به دعوت کمیته برگزاری شرکت کرد، افزود: خیلی ها اطلاعات پيرامون ایران را تنها از شنیدن به دست آورده اند؛ لذا امیدواریم در آینده فرصتی فراهم گردد تا این کشور بزرگ اسلامی را از نزدیک زیارت کنیم.
 
افلاطون با اشاره به پیشرفت های ایران تأكيد کرد: جرأت، جسارت و اقتدار ایران در مقابل کشورهای غربی مثال زدنی است که انتظار می رود بخشی از آن در این سمینار تبیین گردد.
 
"باستیان زولینو" فارغ التحصیل دکتری از دانشگاه تهران و استاد زبان فارسی دانشگاه اندونزی مطالب خود را که با عنوان "تأثیر عمیق ادبیات فارسی بر مطالعات اسلامی" اختصاص داد، با اشاره به کتاب اوستا که محتوای آن با زبان فارسی است، اظهار داشت: از این کتاب نتیجه گرفته می شود که زردتشت دین توحیدی است چون اعتقاد به یگانگی خدا به نام آهورا مزدا دارد؛ لذا ایرانیان زمانی که اسلام ظهور کرد، به راحتی دین توحیدی اسلام را پذیرفتند.
 
وي در ادامه به ذکر اسامی شخصیت های ایرانی نامدار در جهان مانند غزالی، ابن سینا، رازی، سیبویه، خیام، فردوسی، نظام الملک، رومی، سعدی، حافظ، خرقانی، بایزید بسطامی و... اشاره کرد و به تبیین آثار آنها پرداخت.
 
باستیان گفت: این شخصیت ها پهلوانان زبان و ادبیات فارسی محسوب می گردند که برای گسترش دین توحیدی اسلام خدمات ارزشمندی به جامعه ارائه داده اند. اندونزیایی ها هم شخصیاتی مانند بخاری جوهری با اثر نفیسی تحت عنوان تاج السلاطین که جهت تکمیل پایان نامه دکترای خود آن را از زبان مالایو به زبان فارسی ترجمه نمودم، دارند.
 
"کِماس پنجی"، استاد تاریخ دانشگاه رادن فتح و عضو انجمن مورخان اندونزی در مقاله ای با عنوان "مطالعات اسلامی در تمدن ایران" ،گفت: مجمع الجزایر اندونزی در حقیقت از سالها پیش با ایران ارتباط داشته است و شاهد این است که یکی از نظریه های رایج ورود اسلام به اندونزی نظریه ورود پارسیان یا ایران است؛ به علاوه در این منطقه روستایی بنام دهات عرب با ساکنانی از مردمان عرب، فارس و یمن و... وجود داشت و نیز آثار معماری از پارسیان در منطقه دیده شده است؛ و علاوه بر این سایر شواهد مثل وجود سنگ های قبر، افکار و سنت های مورد عمل این مردم نیز گویای این نظریه می باشد.
 
وی افزود: ایران عبارت است از مهد یکی از کهن ترین تمدن جهان که در سال 1979 میلادی انقلابی تحت زعامت آیت الله خمینی پدید آمد که از آن پس نام این کشور به جمهوری اسلامی ایران تبدیل شد. پس از اسلام شخصیت های بزرگی از فارس در زمینه مطالعات اسلامی قلم زده اند به طوری که امروزه بسیاری از منابع اسلامی ما از ایرانیان محسوب می گردد.
"ابراهیمیان"، رایزن فرهنگی كشورمان در اندونزي ،ایران را از ابتدا کشوری متمدن برشمردو اظهار داشت: مردم ایران همواره مردمی صلح جو و در عین حال استقلال طلب بودند و تحمل زورگویی های مستکبران را نداشتند.
 
وي افزود: با ورود اسلام به ایران، ایرانیان همانند شما مردم جنوب شرق آسیا از روی میل و اراده اسلام را پذیرفتند و در این خصوص هم ایرانیان به اسلام خدمت نمودند و هم اسلام به ایران و ایرانی خدمات شایسته ای انجام داده است. غنا بخشیدن به زبان قرآن توسط ایرانیان صورت گرفته است. بسیاری از کتب صرف و نحو عربی توسط ایرانیان به نگارش در آمده است.
رایزن فرهنگی ايران اظهار داشت: چهار نفر از قرّای سبعه، ایرانی هستند و صاحبان صحاح سته که از منابع اصیل روایی اهل سنت محسوب میگردد از سرزمین ایران هستند.
 
ابراهیمیان سپس اشاره مختصری به ایران امروز کرد و  اطلاعاتی در این خصوص را به مشتاقان شنیدن رویدادهای علمی و فرهنگی ایران، ارایه داد.
 
سمینار "نقش ایرانیان در گسترش مطالعات اسلامی" با همکاری رایزنی فرهنگی ایران و معاونت بین الملل دانشگاه رادن فتح در اين دانشگاه برگزار شد.
 
 
برگزاري مراسم بزرگداشت "جبريل سي سه"عالم بزرگ اسلامي سيرالئون
 
مراسم بزرگداشت بيست و ششمين سالگرد مرحوم "جبريل سي سه" عالم  بزرگ اسلامي سيرالئون مشهور به مفتي بزرگ اين كشور  برگزار شد.
 
مراسم بزرگداشت بيست و ششمين سالگرد و بررسي ابعاد شخصيت مفتي و عالم بزرگ اسلامي سيرالئون مرحوم "جبريل سي سه "مشهور به مفتي بزرگ اين كشور (1988-1909) از پيشگامان توسعه و وحدت اسلامي 16 اسفند در مسجد جامع الجليل با همكاري رايزني فرهنگي ايران و با شركت شخصيت هاي علمي و ديني اين كشور برگزار شد.
 
در اين مراسم،"محمدرضا قزلسفلي"، رايزن فرهنگي ايران در سيرالئون با بيان اينكه احياي نام بزرگان دين و علماي اسلام موجب شناخت نسل جوان با مشاهير و مفاخر اسلامي خود براي پيمودن را آن ها مي شود، گفت: بزرگداشت علما و احياي نام و شخصيت علمي، ديني و اخلاقي آن ها زنده نگه داشتن ياد و خاطره آموزه ها و شعائر ديني بوده و نسل جوان را با ميراث ارزنده شخصيت هاي تحول زاي اسلامي آشنا مي نمايد.
 
وي افزود: اداي دين به پاس زحمات و تلاشها علماي اسلامي، احياي آثار آنها، آشنائي نسل جديد سيرالئون با مفاخر و مشاهير خود و تشويق آن ها به پيمودن راه مرحوم جبريل سي سه از جمله فوائد بزرگداشت اين شخصيت بزرگ ديني ، تاريخي و تحول زاي اين كشور مي باشد.
 
در مراسم بزرگداشت اولين و آخرين مفتي سيرالئون شخصيتهاي مختلفي راجع به جايگاه وي در توسعه شعائر و آموزه هاي اسلامي ، وحدت و انسجام اسلامي و ملي و تقويت اعتقادات ديني مسلمانان اين كشور سخناني ايراد نمودند .
 
اجراي سرودهاي اسلامي و قرائت شعر در وصف مرحوم جبريل سي سه بخش هائي از مراسم بزرگداشت تنها مفتي تاريخ اسلامي سيرالئون بود .
 
گفتني است مرحوم "جبريل سي سه" تحصيلات اسلامي خود را در دانشگاه الازهر گذرانده و به خاطر موقعيت ممتاز وي از سوي دولت وقت به عنوان سفير اين كشور در مصر انتخاب و بعد از برگشت به فريتاون در مقام امام كل ملي سيرالئون امامت جمعه مسجد جامع الجليل به عهده گرفت.
 
وي در زمان حيات خود اسرائيل را همواره دشمن شماره يك امت اسلامي معرفي نموده و ضمن محكوم نمودن جنايات آن رژيم راهپيمائي هاي بزرگي در فريتاون برگزار مي نمود. مفتي متوفاي سيرالئون از حاميان جدي وحدت شيعه و سني بوده و براي اين منظور همواره در ايام ولادت حضرت محمد (ص) گردهمائي هاي بزرگي در سيرالئون و كشورهاي غرب آفريقا برگزار مي نمود..
 
وي كه از حاميان جدي انقلاب اسلامي ايران بود از طرح هفته وحدت، روزجهاني قدس، دفاع از مستضعفين و مظلومين و ساير مواضع بين المللي جمهوري اسلامي ايران به شدت دفاع و امام خميني(ره) را رهبري نجات بخش براي ملت هاي مظلوم معرفي مي نمود.
 
مرحوم جبيريل سي سه فرزندان متعددي از خود به جا گذاشته است كه امروزه هر يك از آنها در بيداري و وحدت مسلمانان سيرالئون نقش مهمي ايفا نموده و مصدر خير و بركت براي مسلمانان اين كشور مي باشند.
 
افتتاح اتاق ایران در دانشگاه "رادن فتَح" شهر پلمبانگ اندونزی
 
اتاق ایران در دانشگاه "رادن فتَح" شهر پلمبانگ جزیره سوماترای جنوبی اندونزی با امضای تفاهم فیما بین رئیس دانشگاه و رایزن فرهنگی ايران افتتاح شد.
 
به گزارش اداره كل روابط عمومي و اطلاع رساني سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي، "حجت الله ابراهیمیان"، رایزن فرهنگی كشورمان با حضور در دانشگاه "رادن فتَح" شهر پلمبانگ جزیره سوماترای جنوبی اندونزی 13 اسفند ماه با پرفسور دکتر "افلاطون مختار" رئیس این دانشگاه ديدار و با امضای تفاهم نامه، اتاق ایران را افتتاح كرد.
 
در آیین افتتاح اتاق ایران که در سالن آمفی تئاتر دانشگاه"رادن فتَح" برگزار شد، ابتدا ابراهیمیان طی سخنانی اظهار داشت: اتاق ایران پنجره ای به سوی زبان، فرهنگ، علوم و معارف ایران امروز است.
 
وي گفت: "مرزوقی علی" رئيس مجلس اندونزی که اخیرا سفری به ایران اسلامی داشت، خواستار تقویت فعالیت های اتاق ایران در دانشگاه های اندونزی شد و از آنجا که شهر پلمبانگ زادگاه این شخصیت علمی و سیاسی است و او به این دانشگاه نیز عنایت دارد لذا پس از درخواست کتبی و شفاهی ریاست دانشگاه نسبت به افتتاح اتاق ایران، با ارسال منابع از یک ماه قبل از طرف ایران به این دانشگاه، امروز شاهد افتتاح اتاق ایران هستیم.
 
رایزن فرهنگی ايران اظهار داشت: برگزاری نمایشگاه،نشست های تخصصی، گارگاه های آموزشی، سمینار علمی، انجام پژوهش و همچنین تشکیل کلاس زبان و ادب فارسی و تبیین اندیشه های بزرگان ادب فارسی تنها بخشی از فعالیت های اتاق ایران خواهد بود.
 
"افلاطون مختار" رئیس دانشگاه "رادن فتَح" با تشکراز جمهوري اسلامي ایران، افتتاح اتاق ایران را آغاز همکاری جدی دانشگاه با ایران دانست و اظهار داشت: از ایران که امروزه با توجه به پیشرفت های بزرگش افتخار کشورهای اسلامی است می خواهیم حضورش را در این دانشگاه رونق ببخشد.
 
وي افزود: نیازهای ما انتقال علم و فناوری ایران امروز به دانشگاه به خصوص در زمینه علوم اسلامی است. به همین منظور ارسال منابع و کتب عربی و انگلیسی و اندونزیایی در همه زمینه ها از نیازهای ضروری ماست.
 
رئیس دانشگاه گفت: اساتید ما مایل نیستند تصویر ایران را ببینند؛ مایلند از نزدیک ایرانی که همه جا صحبت این کشور است را مشاهده کنند لذا از رایزن فرهنگی ايران می خواهیم ترتیبی اتخاذ نماید تا اساتید این دانشگاه با حضور در ایران از دوره های آموزشی کوتاه مدت نیز بهره ببرند.
 
وي افزود: درب دانشگاه برای فعالیت های علمی و فرهنگی رایزنی فرهنگی ايران باز است و از هیات های ایرانی نیز استقبال می کنیم.
 
در پايان با امضای تفاهم نامه تاسیس اتاق ایران توسط رایزن فرهنگی ايران و ریاست دانشگاه، عملا اتاق ایران با اهدای کتب و منابع به دانشگاه ،کار خود را آغاز کرد.
 
در آئین افتتاح اتاق ایران، رایزن فرهنگی ايران تابلوی نفیسی را تقدیم ریاست دانشگاه کرد و متقابلا رئیس دانشگاه نیز هدیه ای تقدیم نمود.

 

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: