رئیس دانشگاه تهران این بار با رأی استادان انتخاب می شود

1392/12/13 ۱۰:۲۹

رئیس دانشگاه تهران این بار با رأی استادان انتخاب می شود

سرپرست دانشگاه تهران با بیان این‌که تا امروز نه با کسی قراری گذاشته شده و نه از کسی برنامه‌ای خواسته شده است گفت: پیش‌بینی‌های صورت گرفته درباره انتخاب رئیس دانشگاه تهران منتسب به وزارت علوم نیست ولی فردی که انتخاب می‌شود قطعاً از بین اعضای هیأت علمی دانشگاه تهران است.

 

در نشست خبری سرپرست این دانشگاه اعلام شد رئیس دانشگاه تهران این بار با رأی استادان انتخاب می شود.

محسن غلامی: سرپرست دانشگاه تهران با بیان این‌که تا امروز نه با کسی قراری گذاشته شده و نه از کسی برنامه‌ای خواسته شده است گفت: پیش‌بینی‌های صورت گرفته درباره انتخاب رئیس دانشگاه تهران منتسب به وزارت علوم نیست ولی فردی که انتخاب می‌شود قطعاً از بین اعضای هیأت علمی دانشگاه تهران است. محمدحسین امید در نشستی خبری با تأکید بر این‌که  استقرار صندوق‌ رأی در دانشگاه برای انتخاب رئیس کذب است گفت: در دانشگاه تهران تغییرات مدیریتی با نظر دانشگاهیان صورت می‌گیرد و سیاست وزارت علوم این است که انتخاب رؤسای دانشگاه براساس ملاک‌های سیاسی نباشد و مدیران دانشگاه‌ها افرادی علمی و دانشگاهی باشند تا در سال 1404 در افق برنامه کشور از نظر علمی در منطقه به جایگاه نخست برسیم. وی با بیان این‌که وزارت علوم سعی دارد دانشگاهیان نقش فعالی در انتخاب مدیران داشته باشند، افزود: در روزهای اخیر گمانه‌زنی‌هایی در شبکه‌های اجتماعی، رسانه‌ها و حتی مطبوعات داخل دانشگاه صورت گرفته است که واقعیت ندارد، واقعیت این است که رئیس دانشگاه تهران براساس نظر مشورتی استادان تعیین و در سال آینده معرفی می‌شود. امید  با بیان این‌که دانشگاه تهران نقش الگوسازی برای جامعه دارد اظهار داشت: تغییرات رؤسای دانشگاه‌ها در کشور در دوره دکتر فرجی دانا قرار است با شیوه جدید دنبال شود به‌طوری که رؤسای دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها، پارک‌های علم و فناوری دوره مدیریت خود را به پایان برسانند و تغییرات در پایین‌ترین حد ممکن باشد و به این سیاست نیز عمل شد و از مجموعه بیش از 200 پست مدیریتی رؤسای دانشگاهی، پژوهشگاه‌ها، پارک‌های علم و فناوری تنها حدود 30 تغییر انجام گرفته است.

سرپرست دانشگاه تهران با اشاره به نحوه انتخاب رئیس این دانشگاه تصریح کرد: قرار است ساز وکاری از طریق شوراهایی که تشکیل شده تعریف و براساس آن مشخص شود نظر دانشگاهیان چگونه در تعیین رئیس دخالت داده می‌شود. وی افزود: این‌که من با همه گرفتاری‌هایم سرپرستی دانشگاه تهران را برعهده گرفته‌ام به این دلیل است که نظر مشورتی شوراهای دانشگاه را بگیرم تا براساس آن‌ها رئیس دانشگاه تعیین شود. سرپرست دانشگاه تهران در خصوص استعلام دانشگاه تهران از دو گزینه برای ریاست این دانشگاه گفت: هیچ استعلامی صورت نگرفته و نخواهد گرفت تا وقتی که فرایند شورای مشورتی شکل گیرد.

امید همچنین درباره دانشجویان ستاره دار و استادان محروم از تحصیل اظهار داشت: استادانی که ناخواسته در دانشگاه تهران بازنشست شده‌اند می‌توانند طی فرایندها و روند قانونی به دانشگاه بازگردند ولی بازگشت دانشجویان ستاره‌دار در اختیار دانشگاه نیست و وزارت علوم در این رابطه تصمیم می‌گیرد. وی درباره تعاملات بین‌المللی دانشگاه‌ تهران هم گفت: ما سه نوع ارتباط با دانشگاه‌های دنیا داریم، در نوع اول به دانشگاه‌های خارجی کمک می‌کنیم که این مورد بیشتر در رابطه با دانشگاه‌های منطقه است، در نوع دوم ارتباط متقابلی با دانشگاه‌ها داریم که در این نوع، تبادلات علمی و دانشجویی برقرار می‌کنیم، در نوع سوم نیز از دانشگاه‌ها کمک می‌گیریم.  در هر سه زمینه هم پیشتاز بوده‌ایم.

امید در رابطه با پذیرش دانشجو از کشورهای منطقه گفت: اعتقاد ما بر این است که سرمایه‌گذاری در کشورهای منطقه برای نظام سودمند است و ما تمایل داریم از کشور عراق نیز دانشجو بپذیریم. در حوزه پذیرش دانشجویان بین‌المللی معاونت بین‌الملل وزارت علوم نیز فعال است.

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

برچسب ها

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: